Siitepöly

Siitepölyallergiasta oireilee 10–20 % suomalaisista. Oireilu on jaksoittaista ja loppuu yleensä siitepölykauden päättyessä.

Suomen tärkeimmät allergiakasvit ovat lepät, koivut, heinät, pujo, marunat ja marunatuoksukki.

Siitepölytiedotuksia kannattaa seurata televisiosta, lehdistä ja verkosta, esim. www.siitepoly.fi

Oirekausi ulottuu yleensä maaliskuusta elokuuhun. Siitepöly aiheuttaa tulehduksen limakalvoille ja näin pahentaa myös astman oireita. Siitepölyallergian oireita on monenlaisia: Hengitysteissä voi esiintyä vesinuhaa, aivastelua, nenän kutinaa ja tukkoisuutta, yskänärsytystä ja astmaoireita. Silmissä voi ilmetä ärsytystä, punotusta, kutinaa, kirvelyä ja kyynelvuotoa. Atooppinen ihottuma saattaa pahentua allergian myötä. Oireena voi olla myös voimakas väsymys.

Oireita voidaan lievittää antihistamiineilla ja silmätipoilla, paikallisesti annosteltavalla nenäsuihkeella, silmätipoilla tai siedätyshoidolla.

Näin vähennät altistumista siitepölylle:

• Seuraa siitepölytiedotteita. Puiden siitepölyä on runsaimmin ilmassa iltapäivällä, marunoiden aamu- ja keskipäivällä.
  • Sade puhdistaa ilmaa, kuivuus ja tuuli puolestaan pöllyttävät lisää.
  • Poista pujot pihapiiristä ennen kukintaa.
  • Vältä ikkunatuuletusta pahimpaan siitepölyaikaan. Tuuletusikkunoihin kannattaa hankkia suodatinkankaat.
  • Sisäilman siitepöly vähenee, kun huolehdit viikkosiivouksesta ja vuodevaatteiden puhdistamisesta. Kuivassa huoneilmassa siitepöly säilyy toimintakykyisenä läpi vuoden.
  • Pyyhi pölyt nihkeällä tai mikrokuituliinalla.
  • Suosi sisustusratkaisuja, jotka tekevät kodistasi helppohoitoisen: suosi sisustuksessa sileäpintaisia ja helposti puhdistettavia pyyhittäviä pintoja. Vältä pölyäviä ja pölyä kerääviä sisustusmateriaaleja.

Allergia- ja Astmaliitto
Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutti
Siitepölytiedote (Turun yliopiston Aerobiologian yksikön)

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: