Siitepöly

Siitepölyallergiasta oireilee 10–20 % suomalaisista. Oireilu on jaksoittaista ja loppuu yleensä siitepölykauden päättyessä.

Suomen tärkeimmät allergiakasvit ovat lepät, koivut, heinät, pujo, marunat ja marunatuoksukki.

Siitepölytiedotuksia kannattaa seurata televisiosta, lehdistä ja verkosta, esim. www.siitepoly.fi

Oirekausi ulottuu yleensä maaliskuusta elokuuhun. Siitepöly aiheuttaa tulehduksen limakalvoille ja näin pahentaa myös astman oireita. Siitepölyallergian oireita on monenlaisia: Hengitysteissä voi esiintyä vesinuhaa, aivastelua, nenän kutinaa ja tukkoisuutta, yskänärsytystä ja astmaoireita. Silmissä voi ilmetä ärsytystä, punotusta, kutinaa, kirvelyä ja kyynelvuotoa. Atooppinen ihottuma saattaa pahentua allergian myötä. Oireena voi olla myös voimakas väsymys.

Oireita voidaan lievittää antihistamiineilla ja silmätipoilla, paikallisesti annosteltavalla nenäsuihkeella, silmätipoilla tai siedätyshoidolla.

Näin vähennät altistumista siitepölylle:

• Seuraa siitepölytiedotteita. Puiden siitepölyä on runsaimmin ilmassa iltapäivällä, marunoiden aamu- ja keskipäivällä.
  • Sade puhdistaa ilmaa, kuivuus ja tuuli puolestaan pöllyttävät lisää.
  • Poista pujot pihapiiristä ennen kukintaa.
  • Vältä ikkunatuuletusta pahimpaan siitepölyaikaan. Tuuletusikkunoihin kannattaa hankkia suodatinkankaat.
  • Sisäilman siitepöly vähenee, kun huolehdit viikkosiivouksesta ja vuodevaatteiden puhdistamisesta. Kuivassa huoneilmassa siitepöly säilyy toimintakykyisenä läpi vuoden.
  • Pyyhi pölyt nihkeällä tai mikrokuituliinalla.
  • Suosi sisustusratkaisuja, jotka tekevät kodistasi helppohoitoisen: suosi sisustuksessa sileäpintaisia ja helposti puhdistettavia pyyhittäviä pintoja. Vältä pölyäviä ja pölyä kerääviä sisustusmateriaaleja.

Allergia- ja Astmaliitto
Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutti
Potilaan lääkärilehti
Siitepölytiedote (Turun yliopiston Aerobiologian yksikön)

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.