Siitepöly

Siitepölyallergiasta oireilee 10–20 % suomalaisista. Oireilu on jaksoittaista ja loppuu yleensä siitepölykauden päättyessä.

Suomen tärkeimmät allergiakasvit ovat lepät, koivut, heinät, pujo, marunat ja marunatuoksukki.

Siitepölytiedotuksia kannattaa seurata televisiosta, lehdistä ja verkosta, esim. www.siitepoly.fi

Oirekausi ulottuu yleensä maaliskuusta elokuuhun. Siitepöly aiheuttaa tulehduksen limakalvoille ja näin pahentaa myös astman oireita. Siitepölyallergian oireita on monenlaisia: Hengitysteissä voi esiintyä vesinuhaa, aivastelua, nenän kutinaa ja tukkoisuutta, yskänärsytystä ja astmaoireita. Silmissä voi ilmetä ärsytystä, punotusta, kutinaa, kirvelyä ja kyynelvuotoa. Atooppinen ihottuma saattaa pahentua allergian myötä. Oireena voi olla myös voimakas väsymys.

Oireita voidaan lievittää antihistamiineilla ja silmätipoilla, paikallisesti annosteltavalla nenäsuihkeella, silmätipoilla tai siedätyshoidolla.

Näin vähennät altistumista siitepölylle:

• Seuraa siitepölytiedotteita. Puiden siitepölyä on runsaimmin ilmassa iltapäivällä, marunoiden aamu- ja keskipäivällä.
  • Sade puhdistaa ilmaa, kuivuus ja tuuli puolestaan pöllyttävät lisää.
  • Poista pujot pihapiiristä ennen kukintaa.
  • Vältä ikkunatuuletusta pahimpaan siitepölyaikaan. Tuuletusikkunoihin kannattaa hankkia suodatinkankaat.
  • Sisäilman siitepöly vähenee, kun huolehdit viikkosiivouksesta ja vuodevaatteiden puhdistamisesta. Kuivassa huoneilmassa siitepöly säilyy toimintakykyisenä läpi vuoden.
  • Pyyhi pölyt nihkeällä tai mikrokuituliinalla.
  • Suosi sisustusratkaisuja, jotka tekevät kodistasi helppohoitoisen: suosi sisustuksessa sileäpintaisia ja helposti puhdistettavia pyyhittäviä pintoja. Vältä pölyäviä ja pölyä kerääviä sisustusmateriaaleja.

Allergia- ja Astmaliitto
Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutti
Potilaan lääkärilehti
Siitepölytiedote (Turun yliopiston Aerobiologian yksikön)

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.