Hengitysyhdistysten sääntöuudistus

Yhdistys käsittelee ja hyväksyy yhdistyksen uudet säännöt vuosikokouksessaan. Asiasta pitää maininta kokouskutsussa.

PRH:n ennakkotarkastuspäätös on voimassa kaksi vuotta 26.6.2025 saakka. Ennakkotarkistettuja mallisääntöjä on kaksi:

Rekisteröinnissä PRH:n asiointipalveluun saa apua järjestöasiantuntijoilta.

Sääntömuutoksen maksuihin liittyvä ohjeistus

Hengitysliitto maksaa yhdistyksille sääntömuutoksesta aiheutuvat kulut.

Kun yhdistys on hyväksynyt uudet ennakkotarkastetut säännöt kokouksessaan, ne rekisteröidään muutosilmoituksella Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisteriin sähköisessä asiointipalvelussa.

Muista käyttää PRH:n ennakkotarkastettujen mallisääntöjen diaarinumeroa!

Muutosilmoituksen tekijä, allekirjoittaja ja maksaja voivat olla eri henkilö.

Muutosilmoituksen tekijä saa sähköisestä asioinnista asiointitunnuksen. Jos sääntömuutoksen tekijä on eri henkilö kuin allekirjoittaja, hän lähettää asiointitunnuksen allekirjoittajalle eli puheenjohtajalle.

Puheenjohtaja allekirjoittaa muutosilmoituksen ja toimittaa allekirjoituksen jälkeen asiointitunnuksen Hengitysliittoon Riitta Turuselle, riitta.turunen@hengitysliitto.fi, joka maksaa rekisteröinnin.

Ilmoitus pitää tehdä paperisena Y-lomakkeella ainoastaan silloin jos yhdistyksen puheenjohtajalla ei ole henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia. Kuitti maksusta tarvitaan ilmoituksen liitteeksi. Tällöin yhdistys maksaa maksun ja toimittaa Hengitysliitolle laskun, johon on liitetty kuitti, saaja yhdistyksen nimi ja tilinumero.  Huomaathan, että PRH suosittelee ilmoituksen tekemistä viikon sisällä maksusta.

Ennakkotarkastettujen sääntöjen rekisteröinti maksaa 50 €.
Yhdistyksille, joiden säännöissä on poikkeuksia, maksu on 100 €.
Paperisena tehty rekisteröinti maksaa 180 €.

Nimenkirjoitusoikeuksien muutokset voi ilmoittaa samalla kertaa. Hengitysliitto maksaa lisämaksun 20 €.

Kaksikieliset tai/ja yhdistykset, joiden säännöissä on muita lisäyksiä

Kaksikielisinä toimivat yhdistykset voivat ilmoittaa muutoksen sähköisesti kopioimalla ja liittämällä sääntönsä ilmoitukseen (ennakkotarkastetut säännöt ja lisäys ”Yhdistys on suomenkielinen, mutta se käyttää toiminnassaan myös ruotsin kieltä.” tai ”Yhdistys on ruotsinkielinen, mutta se käyttää toiminnassaan myös suomen kieltä.”)

Jos yhdistys ei hyväksy mallisääntöjä ennakkotarkastetussa muodossa, eriävä kohta säännöistä lähetetään liittohallituksen hyväksyttäväksi ennen rekisteröintiä.

Kun säännöistä poikkeavat kohdat on hyväksytty liittohallituksessa yhdistys tekee sääntömuutoksen sähköisesti kopioimalla ja liittämällä sääntönsä ilmoitukseen.

Kaksikieliset yhdistykset ja yhdistykset, joiden säännöt vaativat liittohallituksen hyväksyntää, saavat lisätietoja Riitta Turuselta, riitta.turunen@hengitysliitto.fi, puhelin 040 592 5101.

Lue lisää sääntöjen muutosilmoituksesta PRH:n sivuilta.