Media ja sosiaalinen media

Hengitysyhdistyksen toiminta sekä yhdistyksen välittämät viestit ja tieto voivat kiinnostaa mediaa.

Tältä sivulta löydät:

Hengitysyhdistys päättää itse, miten se hoitaa suhteensa paikalliseen mediaan ja sen, kuka saa puhua yhdistyksen nimissä. Tämä henkilö voi olla esimerkiksi puheenjohtaja tai vertaisohjaaja.

Hengitysliitto on tehnyt luottamushenkilöille ohjeen median kanssa toimimiseen. Voit hyödyntää ohjetta pohtiessasi, miten hengitysyhdistys voi palvella paikallista mediaa paremmin. Ohjeeseen pääset tutustumaan tästä.

Aiheeseen liittyviä sisältöjä

Tiedotepohjat

Yleensä etenkin valtakunnallisten teemapäivien aikana median kiinnostus kasvaa. Hengitysliitto tuottaa tiedotepohjia yhdistysten käyttöön. Yhdistys voi täsmentää tietoja ja muuttaa tiedotetta oman paikallisen tilanteensa mukaisesti.

Tiedotepohjat lähetetään sähköpostitse noin 2 viikkoa ennen teemapäivää hengitysyhdistyksen puheenjohtajalle, sihteerille ja yhdistyksen omaan sähköpostiin.

Lähetä valmis tiedote toimitukseen sähköpostilla. Kirjoita sähköpostiviestin aihekenttään tiedotteen otsikko. Kopioi tiedotteen teksti sähköpostin tekstikenttään. Vältä liitetiedostojen lähettämistä.

Hengitysyhdistys voi seurata omaa näkyvyyttänsä sekä muita hengitysyhdistyksiä sähköisissä kanavissa kuten paikallislehtien ja valtakunnallisten lehtien verkkopalveluissa ja televisiossa.

Sosiaalinen media

Hengitysyhdistys voi valita itse, haluaako se olla sosiaalisessa mediassa eli somessa. Somessa yhdistys voi olla mukana kuuntelemassa ja vaikuttamassa mielipiteisiin. Tutustu liiton luottamushenkilöille laatimaan ohjeeseen sosiaalisessa mediassa toimimisesta. Voit hyödyntää ohjetta, kun pohdit, miksi ja mitä hengitysyhdistys voi somessa tehdä.

Hyvä käytäntö on, että päätös sosiaalisen median hyödyntämisestä tehdään hallituksessa ja kirjataan pöytäkirjaan. Tunnukset on oltava kahdella henkilöllä, joiden nimet kirjataan pöytäkirjaan.