Vertaisvinkit tupakoinnin lopettajille

Vertainen ymmärtää, miltä tuntuu, kun pohtii tai yrittää tupakoinnin lopettamista. Onneksi hyviä ratkaisuja arjen pulmiin on olemassa.

Lopettamista helpottavat asiat

  • Kun uskaltaa ylittää itsensä ja kokeilee lopettamista, se voikin olla yllättävän helppoa.
  • Voimasanat voivat joskus helpottaa. Niitä ei tarvitse lausua ääneen.
  • Päätin, että kädessäni oleva tupakka-askillinen on viimeinen, minkä poltan loppuun.
  • Otin käyttöön korvausvalmisteita.
  • Tupakoinnin lopettaminen on helpompaa, kun jättää ensin alkoholin käytön pois.
  • Jos repsahdan tai lipsun suunnitelmastani, teen uuden päätöksen lopettaa.
  • Ajattelen, kuinka hyvää lopettaminen tekee terveydelleni.

Savuttomuutta tukevat asiat

  • Tajusin kuinka paljon myönteisempi, hyvinvoivempi ja ystävällisempi olen ollut läheisille lopettamisen jälkeen.
  • Tein päätöksen, etten ole tupakkalakossa, vaan aloitan savuttoman loppuelämän.
  • Otan päivän kerrallaan. Joka päivä päätän, että juuri tänään olen savuton.
  • Olen huomannut, kuinka paljon rahaa jää säästöön ja käytettäväksi muuhun kuin nikotiiniin.
  • Aloin miettimään, mihin oikeasti tarvitsen nikotiinia ja huomasin, etten mihinkään.
  • Kehitin käsilleni korvaavia toimintoja, kuten pasianssin pelaamista ja korttitemppujen tekemistä.
  • Päätin, etten keskeytä erilaisia vapaa-ajan tekemisiä tupakkatauoilla.
  • Teen itselleni mieluisia asioita, neulon, luen, ulkoilen ja unohdan tupakan.
  • Vältän tupakoivia ihmisiä ja paikkoja, joissa tupakoidaan. Pysyn erossa myös sähkösavukkeista ja nuuskasta.
stumppi banneri mies hymyilee
Maksuton Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484 maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18 sekä torstaisin kello 13–16.