CPAP-laitteet

Tietoa CPAP-hoidosta ja CPAP-laitteiden käytöstä.

Uniapnean hoidossa käytetään yleisesti nenän kautta annettavaa ylipainehengityshoitoa eli nenä-CPAP -hoitoa (Continuous Positive Airway Pressure). Siinä kasvoille asetettavan nenämaskin kautta hengitetään huoneilmaa pienellä ylipaineella, mikä estää hengitysteiden tukkeutumista unen aikana. Laite ei poista tautia, mutta parantaa unen- ja elämänlaatua, vähentää koettua päiväväsymystä sekä muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.

Terveydenhuolto voi lainata lääkärin määräyksellä CPAP-laitteen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineeksi. Hoitohenkilökunta (yleensä unihoitaja), opettaa laitteen käytön, sovittaa oikeanlaisen maskin sekä opastaa niiden huollossa.

CPAP-hoitoa ei kannata keskeyttää esim. loman ajaksi, sillä oireet palaavat jo 1−2 ilman laitetta nukutun yön jälkeen.

CPAP-hoidon aloitusvaiheeseen voi liittyä vesinuhaa, joka vähenee yleensä hoidon jatkuessa. Jos ongelma ei häviä, limakalvoja kannattaa kosteuttaa. Vesinuha on oire nenän limakalvojen kuivumisesta. Alkuvaiheessa voi vatsaan myös kertyä ilmaa, mutta useimmiten oireet häviävät laitteeseen tottumisen myötä. Tarvittaessa ilmavaivoja voi hoitaa ilmavaivalääkkeillä. Maskityypin vaihtaminen tai kostutuksen lisääminen laitehoitoon vähentää usein ilman kertymistä.

Nenän ollessa avoin, hengittäminen sujuu sen kautta, jolloin suun ja nielun limakalvot eivät voimakkaasti kuivu. CPAP-hoidossa yleistä on nenän tukkoisuus sekä limakalvojen ja suun kuivuminen. Oireita voi helpottaa lämminvesikostuttimella, nenä-suumaskin avulla ja nenätipoilla. Limakalvojen kuivumista voi hoitaa nenää kostuttavilla ja hoitavilla sumutteilla tai nenähuuhtelukannulla. Suun limakalvoja voi kostuttaa ruokaöljyllä tai apteekeissa myynnissä olevilla suuta kostuttavilla geeleillä.

CPAP-maski ja CPAP-laite

CPAP-laitteeseen kuuluu maski, joka kiinnittyy letkulla itse laitteeseen. Yleisimmin käytössä on nenämaski, nenä-suumaski tai sierainmaski. Olemassa on myös suumaskeja ja kasvot kokonaan peittäviä maskeja. CPAP-laitteessa voi olla myös lämminvesikostutin.

Nenämaski ja nenä-suumaski otsatuella

Nenä-suumaski ja sierainmaski

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.