CPAP-laitteet

Tietoa CPAP-hoidosta ja CPAP-laitteiden käytöstä.

Uniapnean hoidossa käytetään yleisesti nenän kautta annettavaa ylipainehengityshoitoa eli nenä-CPAP -hoitoa (Continuous Positive Airway Pressure). Siinä kasvoille asetettavan nenämaskin kautta hengitetään huoneilmaa pienellä ylipaineella, mikä estää hengitysteiden tukkeutumista unen aikana. Laite ei poista tautia, mutta parantaa unen- ja elämänlaatua, vähentää koettua päiväväsymystä sekä muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.

Terveydenhuolto voi lainata lääkärin määräyksellä CPAP-laitteen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineeksi. Hoitohenkilökunta (yleensä unihoitaja), opettaa laitteen käytön, sovittaa oikeanlaisen maskin sekä opastaa niiden huollossa.

CPAP-hoitoa ei kannata keskeyttää esim. loman ajaksi, sillä oireet palaavat jo 1−2 ilman laitetta nukutun yön jälkeen.

CPAP-hoidon aloitusvaiheeseen voi liittyä vesinuhaa, joka vähenee yleensä hoidon jatkuessa. Jos ongelma ei häviä, limakalvoja kannattaa kosteuttaa. Vesinuha on oire nenän limakalvojen kuivumisesta. Alkuvaiheessa voi vatsaan myös kertyä ilmaa, mutta useimmiten oireet häviävät laitteeseen tottumisen myötä. Tarvittaessa ilmavaivoja voi hoitaa ilmavaivalääkkeillä. Maskityypin vaihtaminen tai kostutuksen lisääminen laitehoitoon vähentää usein ilman kertymistä.

Nenän ollessa avoin, hengittäminen sujuu sen kautta, jolloin suun ja nielun limakalvot eivät voimakkaasti kuivu. CPAP-hoidossa yleistä on nenän tukkoisuus sekä limakalvojen ja suun kuivuminen. Oireita voi helpottaa lämminvesikostuttimella, nenä-suumaskin avulla ja nenätipoilla. Limakalvojen kuivumista voi hoitaa nenää kostuttavilla ja hoitavilla sumutteilla tai nenähuuhtelukannulla. Suun limakalvoja voi kostuttaa ruokaöljyllä tai apteekeissa myynnissä olevilla suuta kostuttavilla geeleillä.

CPAP-maski ja CPAP-laite

CPAP-laitteeseen kuuluu maski, joka kiinnittyy letkulla itse laitteeseen. Yleisimmin käytössä on nenämaski, nenä-suumaski tai sierainmaski. Olemassa on myös suumaskeja ja kasvot kokonaan peittäviä maskeja. CPAP-laitteessa voi olla myös lämminvesikostutin.

Nenämaski ja nenä-suumaski otsatuella

Nenä-suumaski ja sierainmaski

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu