CPAP-laitteet

Tietoa CPAP-hoidosta ja CPAP-laitteiden käytöstä.

Uniapnean hoidossa käytetään yleisesti nenän kautta annettavaa ylipainehengityshoitoa eli nenä-CPAP -hoitoa (Continuous Positive Airway Pressure). Siinä kasvoille asetettavan nenämaskin kautta hengitetään huoneilmaa pienellä ylipaineella, mikä estää hengitysteiden tukkeutumista unen aikana. Laite ei poista tautia, mutta parantaa unen- ja elämänlaatua, vähentää koettua päiväväsymystä sekä muita uniapnean aiheuttamia terveyshaittoja.

Terveydenhuolto voi lainata lääkärin määräyksellä CPAP-laitteen lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineeksi. Hoitohenkilökunta (yleensä unihoitaja), opettaa laitteen käytön, sovittaa oikeanlaisen maskin sekä opastaa niiden huollossa.

Uniapnean hoidossa käytetään nenän kautta annettavaa ylipainehengityshoitoa eli nenä-CPAP -hoitoa (Continuous Positive Airway Pressure). Kasvoille asetettavan nenämaskin kautta hengitetään huoneilmaa pienellä ylipaineella, mikä estää hengitysteiden tukkeutumista unen aikana. Hoito ei poista sairautta, mutta se parantaa unen- ja elämänlaatua sekä vähentää koettua päiväväsymystä ja muita terveyshaittoja.

CPAP-hoitoa ei kannata keskeyttää esim. loman ajaksi, sillä oireet palaavat jo 1−2 ilman laitetta nukutun yön jälkeen.

CPAP-hoidon aloitusvaiheeseen voi liittyä myös vesinuhaa, joka vähenee yleensä hoidon jatkuessa. Jos ongelma ei häviä, limakalvoja kannattaa kosteuttaa. Vesinuha on oire nenän limakalvojen kuivumisesta. Alkuvaiheessa voi vatsaan myös kertyä ilmaa, mutta useimmiten oireet häviävät laitteeseen tottumisen myötä. Tarvittaessa ilmavaivoja voi hoitaa ilmavaivalääkkeillä. Maskityypin vaihtaminen tai kostutuksen lisääminen laitehoitoon vähentää usein ilman kertymistä.

Nenän ollessa avoin, hengittäminen sujuu sen kautta, jolloin suun ja nielun limakalvot eivät voimakkaasti kuivu. CPAP-hoidossa yleistä on nenän tukkoisuus sekä limakalvojen ja suun kuivuminen. Oireita voi helpottaa lämminvesikostuttimella, nenä-suumaskin avulla ja nenätipoilla. Limakalvojen kuivumista voi hoitaa nenää kostuttavilla ja hoitavilla sumutteilla tai nenähuuhtelukannulla. Suun limakalvoja voi kostuttaa ruokaöljyllä tai apteekeissa myynnissä olevilla suuta kostuttavilla geeleillä.

CPAP-maski ja CPAP-laite

CPAP-laitteeseen kuuluu maski, joka kiinnittyy letkulla itse laitteeseen. Yleisimmin käytössä on nenämaski, nenä-suumaski tai sierainmaski. Olemassa on myös suumaskeja ja kasvot kokonaan peittäviä maskeja. CPAP-laitteessa voi olla myös lämminvesikostutin.

Nenämaski ja nenä-suumaski otsatuella

Nenä-suumaski ja sierainmaski

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: