Liikunta

Liikunta on erityisen tärkeää hengityssairaille. Hengityselimistön tärkein harjoitus on hengästyttävä liikunta. Hengityssairas voi liikkua täysipainoisesti ja jopa vaativallakin tasolla.

Kaikki liikuntalajit sopivat hengityssairaalle joitakin extremelajeja lukuun ottamatta (laskuvarjohyppy, paineilmasukellus, vuorikiipeily).

Videossa liikuntatieteen tohtori Arto Pesola kertoo arkiaktiivisuudesta ja istumisesta.

Hyvä fyysinen kunto helpottaa hengityssairaan elämää. Kuormittava liikunta on tärkeä osa sairauden omahoitoa. Hyvä fyysinen kunto lisää elimistön vastustuskykyä sekä nopeuttaa toipumista infektioista ja sairauden pahenemisvaiheesta. Hengästyttävä ja hikoiluttava liikunta tehostaa hengityssairaan keuhkotuuletusta ja liman poistumista hengitysteistä. Koko kehon hapentarve on helpompi tyydyttää, kun keuhkotuuletus tehostuu. Sivutuotteena hengityslihakset vahvistuvat tehostuneen hengityksen seurauksena. Samalla rintakehän liikkuvuus ja ryhti kohenevat.

Säännöllinen liikunta vaikuttaa myös mielialaan. Liikkuessa voi rentoutua, virkistyä ja kerätä voimia arkiseen aherrukseen.

Hengästyminen ja hengenahdistus tuntuvat samanlaisilta. On tärkeää, että hengityssairas pystyy erottamaan nämä toisistaan. Nyrkkisääntö on, että hengästyminen menee hetken päästä ohi rasituksen loputtua. Hengenahdistus taas keskeyttää liikunnan ja voi jopa pahentua liikunnan loputtua.

Liikunnan aikaista hengenahdistusta voidaan ehkäistä hyvällä alkulämmittelyllä. Alkulämmittely kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan vähätuulisessa ja sopivan lämpimässä ilmanalassa, sillä kova tuuli ja kylmä ilma saattavat aiheuttaa hengenahdistusta. Jos henkeä ahdistaa usein rasituksen aikana, sisään hengitettävää avaavaa lääkettä voi ottaa ennen liikuntaa tai liikunnan aikana tarpeen mukaan. Avaava lääke on hyvä olla liikkuessa aina mukana.

Hengenahdistusta hoidetaan omahoito-ohjeen mukaisesti sisäänhengitettävillä avaavilla lääkkeillä. Niitä voidaan ottaa myös ennen liikuntaa silloin, kun tiedetään fyysisen rasituksen laukaisevan rasitusoireen, ja liikunnan aikana, jos henkeä alkaa ahdistaa.

Keppijumpalla voit helposti parantaa rintarangan liikkuvuutta ja tehostaa hengitystä. Suomi liikkuu 100 lasissa! -keppijumppavideon tuella voit tehdä 10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä. Säännöllinen harjoittelu tuo tuloksia!

Yhteistyössä

Hengitysliitto on valtakunnallisen liikuntajärjestön SoveLin jäsenjärjestö. SoveLin tavoitteena on parantaa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten mahdollisuuksia terveyttä ja hyvinvointia edistävään liikuntaan, soveltavaan liikuntaan sekä aktiiviseen elämäntapaan. Sovelin verkkosivuilta löydät linkkipankin, jossa on soveltavan liikunnan materiaaleja.

Liikkujan Apteekki -konsepti on KKI-ohjelman, Hengitysliiton, Suomen Apteekkariliiton sekä Liikunnan aluejärjestöjen yhteistyössä toteuttama toimintamalli, jonka päämääränä on sisällyttää terveysliikunta osaksi apteekkien kansanterveysohjelmia sekä tuoda terveysliikuntaa apteekkien arkeen ja osaksi asiakasneuvontatilanteita.

Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa. Yksi elämä verkkosivuilta löydät tietoa myös liikunnasta.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt