Liikunta

Liikunta on erityisen tärkeää hengityssairaille. Hengityselimistön tärkein harjoitus on hengästyttävä liikunta. Hengityssairas voi liikkua täysipainoisesti ja jopa vaativallakin tasolla.

Kaikki liikuntalajit sopivat hengityssairaalle joitakin extremelajeja lukuun ottamatta (laskuvarjohyppy, paineilmasukellus, vuorikiipeily).

Videossa liikuntatieteen tohtori Arto Pesola kertoo arkiaktiivisuudesta ja istumisesta.

Hyvä fyysinen kunto helpottaa hengityssairaan elämää. Kuormittava liikunta on tärkeä osa sairauden omahoitoa. Hyvä fyysinen kunto lisää elimistön vastustuskykyä sekä nopeuttaa toipumista infektioista ja sairauden pahenemisvaiheesta. Hengästyttävä ja hikoiluttava liikunta tehostaa hengityssairaan keuhkotuuletusta ja liman poistumista hengitysteistä. Koko kehon hapentarve on helpompi tyydyttää, kun keuhkotuuletus tehostuu. Sivutuotteena hengityslihakset vahvistuvat tehostuneen hengityksen seurauksena. Samalla rintakehän liikkuvuus ja ryhti kohenevat.

Säännöllinen liikunta vaikuttaa myös mielialaan. Liikkuessa voi rentoutua, virkistyä ja kerätä voimia arkiseen aherrukseen.

Hengästyminen ja hengenahdistus tuntuvat samanlaisilta. On tärkeää, että hengityssairas pystyy erottamaan nämä toisistaan. Nyrkkisääntö on, että hengästyminen menee hetken päästä ohi rasituksen loputtua. Hengenahdistus taas keskeyttää liikunnan ja voi jopa pahentua liikunnan loputtua.

Liikunnan aikaista hengenahdistusta voidaan ehkäistä hyvällä alkulämmittelyllä. Alkulämmittely kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan vähätuulisessa ja sopivan lämpimässä ilmanalassa, sillä kova tuuli ja kylmä ilma saattavat aiheuttaa hengenahdistusta. Jos henkeä ahdistaa usein rasituksen aikana, sisään hengitettävää avaavaa lääkettä voi ottaa ennen liikuntaa tai liikunnan aikana tarpeen mukaan. Avaava lääke on hyvä olla liikkuessa aina mukana.

Hengenahdistusta hoidetaan omahoito-ohjeen mukaisesti sisäänhengitettävillä avaavilla lääkkeillä. Niitä voidaan ottaa myös ennen liikuntaa silloin, kun tiedetään fyysisen rasituksen laukaisevan rasitusoireen, ja liikunnan aikana, jos henkeä alkaa ahdistaa.

Keppijumpalla voit helposti parantaa rintarangan liikkuvuutta ja tehostaa hengitystä. Suomi liikkuu 100 lasissa! -keppijumppavideon tuella voit tehdä 10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä. Säännöllinen harjoittelu tuo tuloksia!

Yhteistyössä

Hengitysliitto on valtakunnallisen liikuntajärjestön SoveLin jäsenjärjestö. SoveLin tavoitteena on parantaa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten mahdollisuuksia terveyttä ja hyvinvointia edistävään liikuntaan, soveltavaan liikuntaan sekä aktiiviseen elämäntapaan. Sovelin verkkosivuilta löydät linkkipankin, jossa on soveltavan liikunnan materiaaleja.

Liikkujan Apteekki -konsepti on KKI-ohjelman, Hengitysliiton, Suomen Apteekkariliiton sekä Liikunnan aluejärjestöjen yhteistyössä toteuttama toimintamalli, jonka päämääränä on sisällyttää terveysliikunta osaksi apteekkien kansanterveysohjelmia sekä tuoda terveysliikuntaa apteekkien arkeen ja osaksi asiakasneuvontatilanteita.

Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa. Yksi elämä verkkosivuilta löydät tietoa myös liikunnasta.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.