Liikuntavinkkejä

Hengityssairaan liikunta- ja verryttelyohjeita ja tietoa keuhkoahtaumatautia sairastavan liikuntapoluista.

Ohjeita hengityssairaan liikuntaan

Hengitä ja hengästy
Hengityssairaan liikuntaopas

Verryttelyohjeita

Alkuverryttely
Hengitä ja hengästy alkuverryttely tuolin kanssa

Loppuverryttely
Hengitä ja hengästy loppuverryttely tuolin kanssa

Alkuverryttely seisten
Hengitä ja hengästy alkuverryttely seisten

Loppuverryttely seisten
Hengitä ja hengästy loppuverryttely seisten

Keuhkoahtaumatautia sairastavan liikuntasuositukset
Miten liikun, jos minulla on keuhkoahtaumatauti?

Tietoa liikkumispoluista

Yleisdiat Oulun liikkumispolkutyöstä

Hengityssairaan liikkumispolku Oulussa, asiakkaille

Hengityssairaan liikkumispolkukuvio Oulussa

Posteri Hengityssairaan liikkumispolusta Kangasalla

Case-esimerkki työikäisen COPD:tä sairastavan liikkumispolusta Tampereella

Case-esimerkki eläkeikäisen COPD:tä sairastavan liikkumispolusta Tampereella

Liikuntavideoita

Liikuntaopastusta keuhkosairaalle
Hengitysliiton ja Boehringer Ingelheimin yhteistyössä toteuttamat liikuntavideot on ensi sijassa tarkoitettu idiopaattista keuhkosairautta sairastavan lihaskunto- ja liikkuvuusharjoitteluun, mutta ne sopivat hyvin myös muita hengityssairauksia sairastaville.

Suomi liikkuu 100 lasissa! -keppijumppa
Videolla käydään läpi 10 tehokasta rintakehän liikkuvuutta ja jalkojen lihasvoimaa kehittävää keppijumppaliikettä.

Hengitä ja hengästy
Videossa neuvotaan, miten tehdään hengitystä helpottavia ja harjoittavia liikkeitä.

Happiliikkuja - Kuminauhajumppa
Hengityssairailaille suunnattu kuminauhajumppa seisten tai istuen.

Happiliikkuja -voimisteluohjelma - helppo
Happiliikkuja-voimisteluohjelman avulla voit voimistella kotona helposti ja turvallisesti.

Happiliikkuja -voimisteluohjelma - keskitaso

Tapahtumia ja liikuntaryhmiä

Liikkujan Apteekit
Liikkujan Apteekit järjestävät liikuntatapahtumia ja tarjoavat muun muassa hengityssairaille asiakkaille liikunta- ja elintapaneuvontaa.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi