Julkaistu: 27.1.2023
TiedotteetUutiset

Hengitysliitto lahjoitti hengityksen apuvälineitä Vaasan keskussairaalalle

Hengitysliitto lahjoitti yhdessä Vaasan Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa Vaasan keskussairaalle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti 26.1.2023 Vaasan keskussairaalle MyAirvo-laitteita, kannettavia matkahappirikastimia, PEF-mittareita ja kannettavia lääkesumuttimia.

MyAirvo-laitteella hoidetaan muun muassa keuhkosairauksia, jotka aiheuttavat hengitysvajautta. Kannettavia matkahappirikastimia käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta lyhytaikaisesti esimerkiksi kauppa- tai lääkärikäynnillä. Kannettavalla sumuttimella annostellaan sisäänhengitettäviä nestemäisiä lääkkeitä.

– Hengitysliiton lahjoitus on erittäin tervetullut ja merkityksellinen. Nämä lahjoitukset parantavat klinikkamme hoitomahdollisuuksia kroonisesti keuhkosairaiden potilaiden hoidossa. Kannettavilla rikastimilla potilaan fyysinen kunto paranee, ja niillä voidaan ehkäistä kroonisen sairauden pahenemista. MyAirvo-laitteilla hengitysvajauksen hoito paranee oleellisesti, ja ne mahdollistavat potilaiden hoitoa tehokkaammin jatkossa. Olemme hyvin kiitollisia näistä lahjoituksista, keuhkosairauksien- ja allergologian erikoislääkäri, ylilääkäri Johan Söderström toteaa.

Kuvassa vasemmalta keuhkosairauksien- ja allergologian erikoislääkäri, ylilääkäri Johan Söderström, Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haarala, ylihoitaja Lisa Sundman, apulaisosastohoitaja Eva Lerstrand, Hengitysliiton järjestöasiantuntija Hanna-Leena Kärkkäinen sekä Vaasan Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Annikka Mansnérus, kuntoutusohjaaja Mirja Piilikangas-Muotio ja varapuheenjohtaja Erkki Salminen.

Kuva: Pohjanmaan hyvinvointialue

Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla. Varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön.