Julkaistu: 11.12.2023
UutisetHengitysterveysSavuttomuusVaikuttaminen

Hallituksen esityksen luonnos tupakkalaista ei riitä 1/3

Lisäsääntely on otettava keinoksi torjua nuorille suunnattuja nikotiinituotteita, käytöstä vieroittumista ja myrkytyksiä.

Hengitysliiton mielestä savuttomat nikotiinituotteet, kuten nikotiinipussit, on otettava tupakkalain piiriin. Koska markkinoille tuotetaan jatkuvasti uudenlaisia nikotiinia sisältäviä tuotteita, on nuorisokäytön ennaltaehkäisemiseksi tärkeää määritellä savuttomat nikotiinituotteet siten, että määritelmä kattaa myös uudet tuotteet, jotka eivät käyttötarkoitukseltaan tai -tavaltaan vastaa täysin purutupakkaa, nenänuuskaa tai suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa.

Lääkelaista ei ole säätelyyn apua, koska edellä mainitut tuotteet eivät ole nikotiinikorvaushoitotuotteita. Siksi tupakkalakia uudistettaessa on hyvä kiinnittää huomiota savuttoman nikotiinituotteen määrittelyn väljyyteen. Suosittelemme, että tuotepakkauksissa tuodaan jatkossa esiin selkeästi, onko kyseessä nikotiinikorvaushoito- vai kuluttajatuote.

Hengitysliiton mielestä savuttoman nikotiinituotteen maksimipitoisuuden asettaminen pitää tehdä nikotiinikorvaushoitotuotteita vastaavalle tasolle. Ratkaisu tukee nikotiininkäytöstä vieroittumista ja osaltaan suojelee lapsia hengenvaarallisilta nikotiinimyrkytyksiltä. Lisäksi on tärkeää, että savuttomille nikotiinituotteille määritellään maksimit sekä annos- että pakkauskoon suhteen. Valmistajilta pitäisi edellyttää myös lapsiturvallisten pakkausten käyttöönottoa näissä tuotteissa.