Julkaistu: 11.12.2023
UutisetHengitysterveysSavuttomuusVaikuttaminen

Hallituksen esityksen luonnos tupakkalaista ei riitä 2/3

Savuttomien nikotiinituotteiden tunnusomaiset maut on kiellettävä. Tuotteiden osto- ja hallussapitoikärajoja on nostettava 20 vuoteen.

Hallituksen esityksen luonnoksessa kuvattu ratkaisumalli tuottaa uusia käytännön ongelmia laillisuusvalvonnan järjestämisen ja kiellettyjen makujen listan ylläpidon suhteen. Hengitysliiton näkemyksen mukaan savuttomia nikotiinituotteita tulee säännellä samaan tapaan kuin tupakkatuotteita, eli tunnusomaiset maut tulee kieltää. Kieltoa kannattaa myös laajentaa kattamaan tuotteet ja aineet, joita käytetään tuotteiden ja tuotepakkausten parfymointiin.

Hengitysliiton mielestä on tärkeää, etteivät savuttomat nikotiinituotteet saa sisältää lisäaineita, jotka edistävät nikotiinin imeytymistä. Mentolin kohdalla ei ole perustetta poiketa kiellosta.

Tupakka- ja nikotiinituotteiden myynti, luovutus, välitys, hallussapito ja maahantuonti on kiellettävä jatkossa alle 20-vuotiailta. Ikärajan nosto suojaa nuoria, jotka ovat riskissä aloittaa kyseisten tuotteiden kokeilua ja käyttöä. Viesti välittyy myös, kun tupakointikieltoon liittyvät opasteet laajennetaan koskemaan myös savuttomia nikotiinituotteita.