Julkaistu: 11.12.2023
UutisetHengitysterveysSavuttomuusVaikuttaminen

Hallituksen esityksen luonnos tupakkalaista ei riitä 3/3

Nikotiinituotteiden käytön lopettaminen ei ole aina puhtaasti tahdon asia. Nikotiiniriippuvuuden syntyminen ja sen voimakkuus on yksilöllistä.

Hengitysliitto muistuttaa lainsäätäjiä siitä, että rajoitusten ohella on tärkeää panostaa myös päihde- ja riippuvuusstrategian mukaisesti nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen tarjottavan tuen antamiseen.

Hengitysliitto on tarjonnut kansalaisille maksutta jo yli kaksi vuosikymmentä valtakunnallisia Stumppi-tukipalveluja tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Palvelun kautta tuhannet ihmiset ovat löytäneet itselleen sopivan keinon päästä käytöstä irti ja pysyä päätöksessään.

Suomi on julistanut tavoitteeksi olla savuton vuoteen 2030 mennessä. Tällä vauhdilla siihen ei ylletä.

Jos tupakka- ja nikotiinituotepakkauksiin painetaan Stumppi-neuvontapalvelujen yhteystiedot, ne tavoittavat käyttäjät nykyistä paremmin. Toisto lisää tietoisuutta ja madaltaa kynnystä hyödyntää tukipalveluita – samalla se haastaa käyttäjän harkitsemaan käytön lopettamista.