Julkaistu: 15.2.2023
UutisetVaikuttaminen

Hengitysliitto kantaa vastuunsa luonnon monimuotoisuuden edistämisessä

Hengitysliitto yhtyy Luonnonvarakeskus Luken selvityksen johtopäätöksiin, jotka on kiteytetty tuoreessa Luken politiikkasuosituksessa luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi.

Hengitysliiton tehtäviin hengitysterveyden edistämiseksi kuuluu tuottaa ja jakaa tutkittua tietoa. Siksi Hengitysliitto yhtyy Suomen Luonnonvarakeskus Luken Dasgupta-selvityksen johtopäätöksiin. Johtopäätökset on kiteytetty tuoreessa Luken politiikkasuosituksessa luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Suositus on selkeä ja tuo hyvin esiin, kuinka planeettamme suojelu tarvitsee nyt kaikkien tahojen osallistumista, olipa kyse valtioista, yrityksistä, kansalaisjärjestöistä tai yksittäisistä ihmisistä.

– Yksi tärkeimpiä arkitekoja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi ja luontokadon hillitsemiseksi on kasvisruoan valitseminen. Tämä teko on nostettu esiin myös Hengitysliiton ”Uutta ilmassa” -ohjelmassa, asiantuntija Sari Mäki korostaa.

Luken selvitys tarjoaa esimerkkejä siitä, miten Suomen talous on riippuvainen luonnonvaroista ja luonnon monimuotoisuudesta sekä siitä, kuinka taloutemme vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen paikallisesti ja globaalisti.

Hengitysliiton mielestä selvityksen keskeisin johtopäätös on, että kaikkia muutospolkuja voidaan toteuttaa Suomessa ja monet toimet tukevat toisiaan. Tarvitsemme sekä kansallisia toimia että kansainvälistä yhteistyötä.

– Tutkimustietoa saadaan koko ajan lisää. Sitä on olemassa kuitenkin jo nyt niin paljon, että aktiivinen toiminta on mahdollista. Haluamme omalta osaltamme olla mukana työssä luonnon monimuotoisuuden edistämisessä, sillä se edistää myös hengitysterveyttä, Mäki jatkaa.

Luken politiikkasuositus on luettavissa osoitteessa https://jukuri.luke.fi/handle/10024/553154.

Alkuperäinen ekonomisti Dasguptan raportti (2021) Ison-Britannian valtionvarainministeriölle luonnon monimuotoisuuden ja talouden riippuvuuksista käsittelee luontokadon syitä ja yhteiskunnallisia ratkaisuja luontokadon hillitsemiseksi. Raportin mukaan luontokatoa edistää se, ettei luonnon todellinen arvo yhteiskunnalle näy markkinahinnoissa, eikä se siten vaikuta tarpeeksi voimakkaasti päätöksentekoomme. Tästä seuraa, että tavaroiden ja palveluiden kysyntä ylittää luonnon kyvyn ylläpitää niiden tuottamiseen välttämättömiä ekosysteemipalveluita.

Dasguptan raportti määrittelee kymmenen muutospolkua luonnon paremmaksi huomioimiseksi päätöksenteossa eri yhteiskunnan tasoilla. Muutospolkujen konkretisoimisesta arkeen käydään paraikaa paljon hyvää keskustelua, jota myös Hengitysliitto seuraa aktiivisesti.