Julkaistu: 19.5.2023
TiedotteetUutiset

Hengitysliitto lahjoitti hengityksen apuvälineitä Etelä-Karjalan keskussairaalalle

Hengitysliitto lahjoitti yhdessä Imatran Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa Etelä-Karjalan keskussairaalalle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti 17.5.2023 Etelä-Karjalan keskussairaalle kannettavia matkahappirikastimia, PEF-mittareita ja kannettavia lääkesumuttimia. Kannettavia matkahappirikastimia käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta lyhytaikaisesti esimerkiksi kauppa- tai lääkärikäynnillä. Kannettavalla sumuttimella annostellaan sisäänhengitettäviä nestemäisiä lääkkeitä.

– Hallintouudistusten myötä ja kiristyvässä taloudellisessa tilanteessa yhteistyön merkitys potilaiden hoidossa kolmannen sektorin kanssa korostuu. Erityisesti kannettavat matkahappirikastimet ovat olleet runsaasti käytössä ja mahdollistaneet potilaille erilaisiin aktiviteetteihin osallistumisen, keskussairaalan keuhkopoliklinikan ylilääkäri Jouni Hedman kertoo.

Kuvassa vasemmalta keuhkosairauksien ylilääkäri Jouni Hedman, Imatran Seudun Hengitysyhdistyksen hallituksen jäsen Liisa-Helena Pellinen, hengityshoitaja ja tiimivastaava Christina Leinonen, sairaanhoitaja Taija Turkki, toimintayksikön esimies Virpi Hakuli, sairaanhoitaja Sanna Hirn, osastosihteeri Titta Pakkanen sekä apuvälinekeskuksen palveluesimies Laura Kajastila-Hämäläinen. Kuva: Mervi Puolanne.

Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla. Varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön.