Julkaistu: 15.4.2024
UutisetHengityssairaudetVaikuttaminen

Järjestöjen avustuksista ei tule leikata

Hallitusohjelmassa suunnitellut valtionavustusleikkaukset aiheuttavat huolta järjestöjen ja vapaaehtoistoiminnan jatkuvuudesta. Järjestöt toteuttavat terveyttä edistävää ja sairauksia ehkäisevää toimintaa, joka hillitsee sote-sektorin kustannusten nousua. Lisäksi järjestöt tukevat juuri niitä pitkäaikaissairauksia sairastavia, joihin leikkaukset ja kustannusten nousu vaikuttavat eniten.

Järjestöiltä leikkaaminen voi romuttaa toimivan järjestelmän, joka tuottaa merkittävää hyötyä sote-sektorille. Ennaltaehkäisy, hyvinvoinnin edistäminen ja osallisuuden tukeminen ovat keskeisiä toimintoja, jotka vähentävät palvelun tarvetta ja nopeuttavat paluuta normaaliin elämään.

Kansalaisareena julkaisi 11.4. oman kannanottonsa vapaaehtoistoimintaan kohdistuvasta leikkausuhasta. Hengitysliitto yhtenä sen jäsenjärjestönä ollut allekirjoittamassa kannanoton, jossa vaaditaan julkiselta hallinnolta panostusta vapaaehtoisten tukemiseen, koordinointiin ja hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Lue kannanotto Kansalaisareenan sivuilta.