Julkaistu: 20.12.2023
UutisetHengitysterveysSisäilma

Joulun tuoksut voivat olla liikaa tuoksuille herkistyneille – otathan toiset huomioon!

Joulu on täynnä erilaisia tuoksuja. Joillekin ihmisille tuoksut luovat tunnelmaa, joillekin ne aiheuttavat ikäviä oireita.

Noin 10–40 % aikuisväestöstä herkistyy tuoksuille. Joulun voimakkaat tuoksut saattavat aiheuttaa oireita tuoksuyliherkille ja astmaa sairastaville. Osa näistä tuoksuista on luonnollisista lähteistä, osa keinotekoisista kemikaaleista peräisin.

Hengitysliiton 29.11. järjestämässä Vinkkejä ja vertaistukea -illassa jaettiin osallistujien kesken vinkkejä, joita sekä tuoksuille herkistynyt että hänen läheisensä voivat hyödyntää joulun vietossa. Tässä niistä muutama:

”Jätä aito kuusi ostamatta ja osta tekokuusi. Jos päätät kuitenkin ostaa aidon kuusen, voit sijoittaa sen terassille tai parvekkeelle koristeineen.”

”Jos joulun ajan vierailla on tapana tuoda tuliaisiksi kukkia, pyydä heitä valitsemaan tuoksuttomia tai ulkona viihtyviä kukkia.”

”Kynttilöiden sijaan voit käyttää led-kynttilöitä tai sijoittaa kynttilät esimerkiksi ulos lyhtyyn.”

”Anna lahjaksi vain tuoksuttomia tuotteita.”

”Ota huomioon, että myös ruuan mausteiset tuoksut voivat oireiluttaa.”

”Kysy tuoksuille herkistyneeltä rohkeasti, millaiset tuoksut aiheuttavat hänelle oireita.”

”Tule joulun ajan kokoontumisiin tuoksutta.”

Hengitysteiden oireilun taustalla voi olla yhden liiallisen tuoksun sijaan kyse tuoksujen yhteismäärästä eli tuoksukuormasta. Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee kaikkia pohtimaan omaa erityisesti keinotekoisten tuoksujen käyttöään. Lue lisää kampanjasta.