Julkaistu: 18.4.2024

Kehysriihipäätökset vaikeuttavat hengityssairaiden hoidon toteutumista ja tukea

Kun kehysriihipäätösten myötä asiakasmaksut nousevat ja lääkkeiden omavastuuosuutta korotetaan, tuntuvat sopeutukset hengityssairautta sairastavan hoidossa ja kukkarossa. Hoito ja sen seuranta vaarantuu, mikäli taloudelliset seikat estävät hoitoon hakeutumista tai lääkkeiden hankkimista. Pitkäaikaissairautta sairastavan kukkarossa ovat tuntuneet jo aiemmatkin leikkaukset.

Hoitotakuun pidentäminen kahdesta viikosta kolmeen kuukauteen ei vastaa sote-uudistuksen tavoitteita, vaan painopiste hivuttautuu pois ennaltaehkäisystä. Jonoissa ongelmat pahenevat, ja korjaaminen on kalliimpaa. Myös sosiaali- ja terveysjärjestöjen merkittävä avustusten leikkaus vähentää järjestöjen mahdollisuuksia tukea omahoidossa onnistumista. Hyvinvointialueilta edellytettävät säästöt uhkaavat vähentää myös muuta hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi tehtävää työtä.

Hengitysliitto pitää kuitenkin hyvänä sitä, että lääkkeiden vuosiomavastuun eli niin sanotun lääkekaton jakaminen osiin mahdollistetaan hallitusohjelman mukaisesti.