Julkaistu: 6.4.2023

Keskosina syntyneillä muita enemmän astmaa ja keuhkoahtaumatautia

Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että keskosuus on lapsuuden keuhkosairauksien riskitekijä. Nyt esiin tuli myös keuhkojen epäkypsyyteen liittyvät ongelmat.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL uutisoi 30.3. tuoreesta suomalais-norjalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan keskosena syntyneillä on muita enemmän astmaa ja keuhkoahtaumatautia. Hengitysteiden ongelmat saattoivat jatkua keski-ikään saakka. Tutkimus kattoi yli 2,6 miljoonaa henkilöä.

Keskosiksi lasketaan kaikki ennen raskausviikkoa 37 syntyneet. Suurin astman ja keuhkoahtaumataudin riski oli ennen viikkoa 28 syntyneillä. Myös lähellä täysiaikaisuutta eli viikoilla 37–38 syntyneillä esiintyi astmaa ja keuhkoahtaumatautia hieman enemmän kuin täysiaikaisina eli viikoilla 39–41 syntyneillä.

Riskit olivat samanlaiset sukupuolesta riippumatta. Tutkimuksen tuloksia eivät selittäneet vanhempien sosioekonominen asema, äidin ikä tai sairastama astma, raskauteen liittyvät häiriöt tai äidin tupakointi raskauden aikana.