Julkaistu: 17.11.2023
UutisetKorona

Koronarokotetta riittää kaikille riskiryhmiin kuuluville

Koronataudin riskiryhmiin kuuluvat ovat toimineet niin aktiivisesti, että paikoittain ennakkoon varattavissa olevat rokotusajat ovat loppuneet ja rokotteita on jonotettu erilaisissa rokotuspisteissä. Tuoreessa (15.11.) tiedotteessaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL vahvistaa, että koronarokotteiden syystalven tehosteannoksia riittää kaikille, joille niitä on suositeltu.

Ihmisten halukkuus ottaa tehosterokote on erittäin hyvä asia. Hengitysliitto kannustaa riskiryhmäläisiä olemaan aktiivisesti, ja tarvittaessa uudelleen, yhteydessä oman alueensa terveydenhuoltoon rokotusajan saamiseksi. Kannattaa myös tiedustella ajanvaraamisen yhteydessä, onko samanaikaisesti mahdollista ottaa influenssarokotteen tehoste ja pneumokokkirokote.

Pneumokokkirokote on omakustanteinen, mutta 65–84-vuotiaat astmaa tai keuhkoahtaumatautia sairastavat saavat sen ilmaiseksi kansallisen rokotusohjelman mukaan.