Julkaistu: 23.4.2024
UutisetSavuttomuus

Lasten ja nuorten etu on verotuloja tärkeämpää

Aiempaa suurempi osa suomalaisnuorista käyttää jotain tupakka- tai nikotiinituotetta. Erilaiset makuvaihtoehdot ovat lisänneet tuotteiden kulutusta ja käytön haittoja.

18.4.2024 julkaistulla hallituksen esityksellä tupakkalain muutokseksi pyritään ehkäisemään nikotiinipussien nuorisokäyttöä. Muutosesityksessä kuitenkin sallitaan nikotiinipusseissa mintun, mentolin, teen, inkiväärin, rosmariinin ja puun makuja. Erityisesti mentolin maku lisää nikotiinin imeytymistä ja madaltaa kynnystä käyttää tupakka- ja nikotiinituotteita.

Muutosesitys sallisi myös jatkossa vahvojen nikotiinipussien myynnin, sillä siinä esitetään savuttomien nikotiinituotteiden nikotiinirajaksi enintään 16,6 mg/g. Kaikki nikotiinituotteet aiheuttavat ja ylläpitävät riippuvuutta sekä haittaavat terveyttä.

Muutosesitys on ristiriidassa asetettujen tavoitteiden sekä Suomeakin sitovan kansainvälisen tupakkapuitesopimuksen (FCTC) kanssa.

Muutosesityksessä kielletään nikotiinittomien sähkösavukkeiden hallussapito alaikäisiltä. Tämä antaa oppilaitoksille välineet puuttua käyttöön ja sekä ennalta- että jälkiehkäistä jopa jo alakouluikäisten lasten keskuudessa yleistyneiden tuotteiden käyttöä. Tämä ei yksinään kuitenkaan riitä.

Tupakka- ja nikotiinituotteiden ostoikärajan nostaminen 20 vuoteen on toimiva keino vähentää kulutusta. On aika asettaa lasten ja nuorten etu verotuloja ja tupakkateollisuuden etuja tärkeämmäksi.