Paljon palveluja tarvitsevilla asiakkailla voi olla vaikeuksia selviytyä asiakasmaksuista ja avunsaaminen tai hoito viivästyy, mikäli maksut vaikeuttavat tai peräti estävät hoitoon hakeutumista. SOSTE:n mukaan viime vuonna yli 400 000 sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaskua meni ulosottoon.
Asiakasmaksujen noustessa kannattaa muistaa, että hyvinvointialueelta voi hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä. Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden.
Vähävaraisten henkilöiden kannattaa käyttää mahdollisuus hakea maksujen alentamista, huojennusta tai perimättä jättämistä. Uusi järjestöjen yhdessä valmistelema lomake helpottaa tätä. EAPN-Finin (European Anti Poverty Network Finland) Terveys- ja köyhyystyöryhmä on laatinut valmiin vapaasti käytössä olevan lomakkeen, jolla voi itse hakea maksun alentamista, huojentamista tai perimättä jättämistä. Lomakkeen löydät tästä linkistä.
On tärkeä huomata, että lomake ei ole viranomaisen laatima, vaan apukeino asiakkaalle hakea hyvinvointialueelta maksun alentamista tai perimättä jättämistä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakasmaksuista.
Eri hyvinvointialueilla hakukäytännöt asiakasmaksujen alentamisesta tai perimättä jättämisestä voivat kuitenkin vaihdella, joten kannattaa olla yhteydessä oman hyvinvointialueen neuvontaan/asiakasmaksuja käsittelevään tahoon.
Lomakkeen laatinut työryhmä suosittelee sen käyttämistä tilanteissa, joissa asiakasmaksut voivat vaarantaa henkilön toimeentulon. Perusteet tähän löytyvät asiakasmaksulain 11 §:n pykälästä:
Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.