Iäkäs nainen istuu olohuoneen sohvalla ja selaa älypuhelintaan.
Julkaistu: 26.5.2023
UutisetVertaistoiminta

Matalan kynnyksen vertaistukea Toivo-sovelluksella

Maksuton Toivo-sovellus tarjoaa vertaistukea ja tietoa sairastuneille ja heidän läheisilleen.

Valtakunnallisen OLKA-toiminnan ylläpitämä Toivo on maksuton mobiilipalvelu, joka tuo yhdelle alustalle monien eri järjestöjen vertaistukijoita. Joukko Hengitysliiton vertaisia on tavoitettavissa Toivossa. Tukea saavat sekä sairastuneet että sairastuneen läheiset.

Toivossa voit keskustella vertaistukijan kanssa viestitse tai soittamalla silloin, kun se itsellesi sopii. Sovellusta voi käyttää mobiililaitteella tai tietokoneella, ja sen käyttö on helppoa ja turvallista. Tukea voi hakea anonyymisti ilman rekisteröitymistä.

– Kaikki Toivon vertaistukijat ovat koulutettuja ja sitoutuneet vaitioloon, järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu kertoo.

Toivossa on mahdollista valita oma tukihenkilö, ja aiemmin käytyihin keskusteluihin voi palata saman vertaistukijan kanssa.

Tietokoneella Toivoon pääset olkatoiminta.fi-sivustolta. Mobiilisovelluksen voit ladata sovelluskaupasta.

Hengitysliitto tarjoaa vertaistukea lisäksi vertaispuhelinten sekä -ryhmien ja Teams-keskusteluiden välityksellä. Tutustu vertaistuen eri muotoihin täällä.