Keski-ikäinen nainen istuu olohuoneen sohvalla. Nainen niistää nenäliinaan ja vaikuttaa muutenkin kipeältä. Hän on kietoutunut vilttiin.
Julkaistu: 16.11.2023
UutisetHengitysterveysKorona

Muista nämä asiat koronataudista ja siitä toipumisesta

Hengitysliitto kannustaa erityisesti riskiryhmien kohdalla noudattamaan niin sanottujen koronavuosien aikana opittuja hyviä käytäntöjä.

Useissa medioissa on uutisoitu viime viikot, kuinka koronavirus leviää jälleen runsaasti. Sekä koronatartuntojen että koronataudin vuoksi sairaalahoitoa tarvitsevien ihmisten määrät ovat olleet kasvussa.

Syksyllä 2023 esiintyy koronaviruksen omikronmuunnoksen valtavarianttia EG5, joka tarttuu ihmisestä toiseen hyvin herkästi. Tyypillisesti seurauksena on infektio ylähengitysteissä ja flunssaiset oireet kestävät muutaman päivän.

Jälkitautina koronainfektiosta toipuvalle voi tulla samanlaisia tulehduksia poskionteloihin tai korviin, kuten muistakin hengitystieinfektioista. Myös bakteerikeuhkokuumeen mahdollisuus on olemassa.

Iäkkäiden ja montaa sairautta sairastavien kohdalla koronatartunta voi edelleen johtaa sairaalahoidon tarpeeseen. Hengitysliitto kannustaa erityisesti riskiryhmien kohdalla noudattamaan niin sanottujen koronavuosien aikana opittuja hyviä käytäntöjä: huolehtimaan suositusten mukaisesta rokotesuojasta, hyödyntämään kasvomaskeja ja huolehtimaan hyvästä käsihygieniasta.

Hengitysliiton ja Filha ry:n yhteisessä Koronasta kuntoon -hankkeessa tarjotaan tukea sairaudesta toipuville verkossa. Verkkokurssit ovat maksuttomia ja löytyvät Hyvä kysymys -alustalta.