Julkaistu: 4.7.2023

Muuttuva ilmasto lisää rakennusten ylilämpenemisen riskiä

Suurin osa Suomessa yleisesti käytössä olevista ulkoseinärakenteista toimivat muuttuvassa ilmastossa. Palvelutalojen ja asuntojen lämpötilat puolestaan nousevat korkeiksi jo nyt.

Hengitysliitto pitää mahdollisena, että ilman lisätoimia korkeiden lämpötilojen terveyshaitat tulevat lisääntymään huomattavasti Suomessa jo lähitulevaisuudessa väestön ikääntyessä.

Valtioneuvoston kanslian teettämässä Rakennusten kosteusvauriot ja ylilämpeneminen muuttuvassa ilmastossa -tutkimuksessa arvioitiin laskennallisesti rakennusfysikaalista toimivuutta ja ylilämpenemistä erilaisissa ilmastovaihtoehdoissa. Lisäksi arvioitiin riskiä vesistö- ja kaupunkitulvien ilmenemiseen. Tutkimus sisälsi myös rakennusten kosteusvaurioiden ja niihin liittyvien mikrobien sekä korkeiden kesäajan lämpötilojen vaikutusta terveyteen.

Uutisoimme tutkimuksen päätuloksista erikseen tarkemmin. Hengitysliitto pitää tärkeänä sää- ja ilmastoriskeihin varautumista ja niiden ennaltaehkäisemistä. Tutustu ratkaisuehdotuksiimme kaavoituksesta ja rakentamisesta ”Sitä on nyt ilmassa” -ohjelmassa.

Alkuvuonna 2023 julkaistun tutkimuksen mukaan muuttuva ilmasto lisää rakennusten ylilämpenemistä ja rakenteiden homehtumisriskiä. Tutkimus tehtiin valtioneuvoston toimeksiannosta, ja sitä olivat tekemässä Tampereen yliopisto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Aalto-yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto.  Tutkimukseen voi tutustua valtioneuvoston kanslian verkkosivuilla.