Julkaistu: 31.5.2023
UutisetSavuttomuus

Nikotiini on edelleen terveysriski, joka tulee kalliiksi

Hengitysliitto nostaa Maailman tupakattomana päivänä 31.5. esille nikotiinin käytön haittoja.

Tupakka, sähkösavuke, nuuska tai nikotiinipussi. Välillä keskustelupalstoilla tai somessa väitellään siitä, mikä on haitallisinta tai mistä tulee vähiten myrkkyjä. Yhtä kaikki, yhteinen nimittäjä tuotteille on nikotiini.

Monille ihmisille nikotiiniin kehittyy pitkäkestoinen riippuvuus, ja se on yksi voimakkaimmista tunnetuista myrkyistä. Nikotiinilla on muun muassa haitallisia vaikutuksia ihmisen keskeisiin elinjärjestelmiin.

– Nikotiini lisää haitallisen sydäntapahtuman riskiä ja heikentää elimistön herkkyyttä insuliinille, mikä on yhteydessä kohonneeseen riskiin sairastua kakkostyypin diabetekseen, kertoo erityisasiantuntija Jenni Tuomela.

Nikotiini lisää riskiä syövän kehittymiseen: se voi aiheuttaa sekä solun muuttumista syöpäsoluksi että lisätä solujen jakaantumista ja ylläpitää syöpäkudoksen kehittymistä. Lisäksi nikotiini vaikuttaa myös useisiin keskeisiin välittäjäaineisiin, mikä vaikuttaa elimistön vastustuskykyyn.

Nikotiini on todella ongelmallista kasvavan lapsen ja nuoren kehitykselle. Erityisen haitallista nikotiini on kasvuikäisen kehittyville aivoille.

– Nuoren nikotiinin käyttö aiheuttaa esimerkiksi pitkäkestoista tarkkaavaisuuden vajetta, Tuomela kertoo.

Esimerkiksi nuorten keskuudessa runsaasti lisääntyneet nikotiinia sisältävät sähkösavukkeet ovat nikotiinituotteita siinä missä muutkin. Uudempien nikotiinituotteiden pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä kokonaisuudessaan tunneta.

– Nikotiini on edelleen terveysriski, jonka käytön haitat tulevat monella tapaa yksilön ja yhteiskunnan maksettaviksi, Tuomela summaa.

Hengitysliiton Stumppi-palvelut tarjoavat maksutonta neuvontaa ja ohjausta lopettamiseen. Stumppi-neuvontapuhelin palvelee maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18 sekä torstaisin kello 13–16 numerossa 0800 148 484. Kysy asiantuntijalta -palvelussa neuvontaa ja ohjausta voi saada sähköpostitse: stumppi.tyoryhma@hengitysliitto.fi. Stumppi on kesätauolla 12.7.–4.8.2023.