Julkaistu: 23.8.2023
UutisetSisäilma

Opas homekoiran käytöstä mikrobiperäisten hajujen havainnoimisessa

Oppaan tavoitteena on muun muassa yhtenäistää ja vakiinnuttaa alan käytäntöjä.

Kesäkuussa 2023 julkaistussa Homekoiran käyttö mikrobiperäisten hajujen havainnoimisessa -oppaassa kerrotaan homekoiratutkimuksen käytännöistä ja periaatteista. Oppaassa annetaan ohjeistusta ja esimerkkejä tilaajille, ohjaajille ja kuntotutkijoille. Siinä esitellään myös homekoiratutkimukseen liittyviä epävarmuustekijöitä.

Opas on julkaistu osana Terveet tilat 2028 -ohjelmaa, ja sen tavoitteena on yhtenäistää ja vakiinnuttaa alan käytäntöjä sekä vahvistaa homekoiratutkimuksen luotettavuutta luomalla alalle yleisesti hyväksytty toimintamalli.

Homekoirien käyttö kuntotarkastusten yhteydessä ja osana mikrobivaurioepäilyn selvittämistä on yleistynyt viimeisten vuosikymmenten aikana. Homekoiratutkimus on rakenteita tai materiaaleja rikkomaton kuntotutkimusmenetelmä, jossa tilat tarkastetaan koulutetun koiran avulla mikrobiperäisten hajujen tai niiden vuotoreittien paikantamiseksi. Homekoiraa voidaan käyttää tilojen ennakoivassa tarkastuksessa, osana riskitekijöiden esiselvitystä ja kartoitusta mikrobivaurioepäilyn selvittämisessä sekä mikrobivaurioihin liittyvien korjausten laadunvarmistuksessa ja seurannassa.

Homekoiran käyttö mikrobiperäisten hajujen havainnoimisessa -opas on luettavissa Terveet tilat 2028 -sivustolla