Julkaistu: 4.7.2024

Ota tuoksuille herkistyneet huomioon kesän juhlissa

Tuoksuille herkistynyt voi reagoida tuoksuihin ja niiden määrään eri tavoin. Monella on kokemusta esimerkiksi siitä, miten joutuu poistumaan jostain tilaisuudesta voimakkaiden tuoksujen aiheuttaman oireilun takia.

Tuoksuille herkistyneitä on Suomessa noin puoli miljoonaa. Aikuisväestöstä noin 10–40 % herkistyy tuoksuille. Kannustamme ottamaan kesän juhlissa huomioon myös heidät.

Konkreettisia, toiset huomioon ottavia tekoja:

Sinulle, joka järjestät juhlia:

1. Pyydä tilaisuuksiin, tapahtumiin ja juhliin tulevat ihmiset tulemaan tuoksuttomina.
  2. Varmista, että juhlatilassa on toimiva ilmanvaihto, joka riittää kutsutulle vierasjoukolle.
  3. Jätä tuoksuvat luonnonkukat luontoon ja vältä hajustettuja pesu- ja siivousaineita juhlatiloissa.

Sinulle, joka tulet vieraaksi juhliin:

1. Mieti omaa tuoksukuormaasi, kuinka montaa ja paljon erilaisia keinotekoisia tuoksuja käytät ennen juhlia. Voitko jättää esimerkiksi hajuvedet ja partavedet kokonaan pois?  Monet kemikaalit, kuten meikit, shampoot, deodorantit ja pyykinpesuaineet voi korvata yhtä tehokkailla hajusteettomilla vaihtoehdoilla.
  2. Valitse lahjoiksi ja tuliaiskukiksi tuoksuttomia vaihtoehtoja.

Kannustamme ottamaan toiset huomioon myös muissa vapaamuotoisissa ajanviettotapahtumissa ulkotiloissa. Esimerkiksi grillin sytytysnesteiden jatkuva käyttö tai pienpoltto omalla pihalla voi vaikuttaa tuoksuille herkistyneen vointiin.

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja auttaa ottamaan asian puheeksi. Verkosta voit ladata itsellesi mieluisen julisteen ja muuta materiaalia.  Lue lisää.