Paksuihin talvivaatteisiin pukeutunut nainen.
Julkaistu: 7.2.2024
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysUlkoilma

Pitkä kylmäaltistuminen voi aiheuttaa astmaa

Astman syntyyn vaikuttavat lisäksi muun muassa geneettiset, ympäristölliset ja elintapoihin liittyvät seikat.

Kylmästä oireilu on yleistä allergiaa, keuhkoputkentulehdusta, keuhkoahtaumatautia ja astmaa sairastavilla. Tuoreen Oulun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kylmä talvi voi laukaista astman. Astman sairastumisen riskiin vaikuttavat lisäksi muun muassa geneettiset, ympäristölliset ja elintapoihin liittyvät seikat.

1990-luvulla käynnistyneessä tutkimuksessa seurattiin 2 500 lasta syntymästä 27-vuotiaiksi saakka. Seurantajakson aikana todettiin 315 uutta astmaa. Tutkimuksessa havaittiin, että astman puhkeamisia edelsi merkittävästi kylmempi talvi kuin normaalisti.

Pitkäaikainen kylmäaltistus voi lisätä tulehduksellisia muutoksia, joita pidetään keskeisinä astman synnyssä. Mikäli talvi on normaalia kylmempi, astma saattaa puhjeta seuraavien 1 tai 2 vuoden aikana.

Maassa, jossa on kylmä ilmasto, kylmälle altistumista ei voi välttää. Ulkona reippaillessa hengitystiet on kuitenkin hyvä suojata, sillä se saattaa pienentää riskiä astman puhkeamiseen. Hyväksi havaittuja keinoja ovat kasvon ja kaulan suojaaminen huivilla sekä hengitysilmanlämmittimen käyttö. Hengitysilmanlämmitin lisää hengitysvastusta, joten sitä käyttäessä tahtia kannattaa hidastaa. Lue lisää pakkaselta suojautumisesta.

Lisää tietoa tutkimuksesta löydät Oulun yliopiston sivuilta.