Julkaistu: 29.10.2023
UutisetHengitysterveysUlkoilma

Polta puuta puhtaasti

Jokainen tulisijan käyttäjä voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua talon piipusta kohoaa.

Polttamalla puuta puhtaasti voidaan vaikuttaa päästöjen määrään:

• Polta tulisijassa vain kuivaa, puhdasta puuta.
  • Lado tulipesä korkeintaan puolilleen. Käytä ensimmäisessä pesällisessä väljästi ladottuja, pienempiä klapeja. Lisäysvaiheessa voit latoa isompia klapeja tiiviimmin.
  • Sytytä puut päältä. Käytä sytykkeinä puutikkuja, lastuja, tuohea tai puupohjaisia sytytyspaloja.
  • Sytytyksessä anna reilusti palamisilmaa. Avaa tarvittaessa tuuletusikkuna tai säädä koneellista ilmanvaihtoa. Syttymisen jälkeen voit säätää palamisilmaa: hyvä palaminen on rauhallista ja tasaista.
  • Tarkkaile piipusta tulevan savun väriä: tumma tai kitkerälle haiseva savu kertoo, että palamisilmaa on liian vähän, palokaasuja syntyy liikaa tai puut ovat märkiä.

Lisää vinkkejä löydät Hengitysliiton Polta puuta puhtaasti -esitteestä. Olet tervetullut myös Hengitysliiton kaikille avoimeen verkkoluentoon Tehokas ja ympäristöä säästävä tulisijalämmitys 30.10. kello 18. Lisää tietoa ja ohjeet osallistumiseen löydät tapahtumakalenterista