Julkaistu: 10.7.2023

Rakennusten ulkoseinärakenteiden kuivuminen on tärkeää

Rakennusten kosteusvauriot ja ylilämpeneminen muuttuvassa ilmastossa -tutkimuksen mukaan muuttuva ilmasto lisää rakennusten ylilämpenemistä ja rakenteiden homehtumisriskiä. Tutkimus tehtiin valtioneuvoston toimeksiannosta, ja sitä olivat tekemässä Tampereen yliopisto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Aalto-yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto.

Tutkimuksen mukaan nykymääräysten mukaisesti toteutetuissa rakenteissa homeenkasvun riski on pieni, vaikka laskennalliset homeindeksit kohoavatkin hieman.

Säälle alttiiden rakenteiden kannalta merkittävin ilmastonmuutoksen aiheuttama riski on lisääntyvät viistosateet. On tärkeää, ettei kosteus pääse säälle alttiissa rakenteissa kertymään rakenteisiin. Jos kosteutta kertyy, täytyy sen voida kuivua hallitusti.

Homeriski nousee ulkoseinärakenteissa, jotka päästävät viistosadetta lävitseen, pidättävät vettä rakenteen huokosverkostossa ja joissa tuuletus on heikkoa. Vakavin tilanne on puurunkoisissa omakoti-, pari- ja rivitaloissa, joissa julkisivuna on tiiliverhous huonosti toimivalla tuuletusraolla.

Hyvän rakennusfysikaalisen toimivuuden edellytyksiä ovat ulkoverhouksen takana oleva avoin tuuletusrako, viistosadetta heikosti läpäisevä julkisivupinta sekä materiaalit, jotka eivät homehdu helposti. Tutkimuksessa tunnistettujen kosteusvaurioiden kannalta riskialttiiden rakenteiden korjaaminen ajoissa ja oikeilla toimenpiteillä on tärkeää.

Vesistötulvat ovat alueellinen ongelma, joka koskettaa erityisesti omakoti- ja paritaloja tulvariskialueilla. Rankkasateiden aiheuttamien kaupunkitulvien vaikutusten arviointi on vesistötulvia vaikeampaa, sillä siihen vaikuttavat oleellisesti viemäriverkostojen kapasiteetti ja sadeveden imeytymismahdollisuudet maaperään.

Ilman riittäviä tulvasuojauksia tunnistetuille tulva-alueille ei tule kaavoittaa rakentamista. Tulevissa hulevesiverkostojen peruskorjaustöissä suositellaan mitoittamaan hulevesijärjestelmät nykyistä suuremmille vesimäärille, jotta kapasiteetti on riittävä myös tulevaisuuden ilmastossa. Erityisesti uusilla rakennettavilla alueilla suurempien hulevesimäärien imeytys viheralueille tulisi olla ensisijainen vaihtoehto.

Hengitysliitto pitää tärkeänä sää- ja ilmastoriskeihin varautumista ja niiden ennaltaehkäisemistä. Tutustu ratkaisuehdotuksiimme kaavoituksesta ja rakentamisesta ”Sitä on nyt ilmassa” -ohjelmassa