Kädet muodostavat katon paperinukkejen ylle
Julkaistu: 8.2.2023

Sosiaaliturvaa halutaan kehittää selkeämmäksi

Sosiaali- ja terveysministeriö STM julkaisi 31.1. tiedotteen, jonka mukaan Sosiaaliturvakomitean välimietintö on hyväksytty. Hengitysliitto on toiminut Suomen sosiaali- ja terveysjärjestö ry:n eli SOSTEn sotukomitean taustatyöryhmässä. SOSTElla on mahdollisuus antaa oma lausuntonsa välimietintöön.

Hengitysliitto on omassa vaikuttamistyössään taustatyöryhmän kautta korostanut etuuksien ja palvelujen olemassaoloa ja riittävyyttä sekä sitä, että ne käytännössä myös vastaavat tarkoitustaan. Näiden asioiden lisäksi on vahvan ohjauksen keinoin varmistettava, että tarvitsevat myös saavat tiedon etuuksista ja palveluista ja osaavat niitä hakea.

Pitkäaikaissairaalle on tarjottava tukea, esimerkiksi sosiaalityöntekijän konsultaatio. Hengitysliiton selvityksessä (Mäki & Salminen 2022) tuli esiin, että kyky oman hengityssairauden vaikeusasteen sekä arjen toimintakyvyn arviointiin vaikuttaa merkittävästi monien virallisten etuuksien ja palvelujen hakemiseen ja saamiseen. Toimintakyvyn kuvaus on erittäin tärkeä osa etuuksien ja palvelujen hakuprosessia yhdessä perusteellisen lääkärinlausunnon kanssa. Sairastunut tarvitsee prosessin aikana moniammatillista yksilöllisen elämäntilanteen huomioivaa tukea ja palveluohjausta.

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee omalla verkkosivustollaan mietinnön 16.3. ja järjestää yleisölle avoimen verkkotilaisuuden asiasta.

Hengitysliitto tutustuu paraikaa laajaan välimietintöön ja arvioi sen mahdollisia vaikutuksia hengityssairaille. Hengitysliiton tavoitteena on vaikuttaa kevään aikana myös uuteen hallitusohjelmaan sosiaaliturvaan liittyvissä kysymyksissä.