Julkaistu: 8.2.2023

SOSTE kannattaa yhden perusturvaetuuden kehittämistä

Suomen sosiaali- ja terveysjärjestö ry SOSTE ilmoitti 31.1. kannattavansa Sosiaaliturvakomitean ehdottamaa yhden perusturvaetuuden kehittämisen mallia. Yhden etuuden malli voi olla toimiva ratkaisu selkeyttää sosiaaliturvajärjestelmää ja ehkäistä väliinputoamisia ja katkoksia etuuksien maksuun.

Tiedotteessaan SOSTE muistuttaa siitä, kuinka tärkeää on järjestöjen tiivis osallistuminen uudistamistyöhön ja eri väestöryhmien suoran kuulemisen jatkaminen.

SOSTE nostaa esille etuuksien hakemisen helpottamisen esimerkiksi veroehdotuksen kaltaisella etuusehdotuksella, jossa viranomainen kertoo asiakkaalle kaikki ne etuudet, joihin hän on oikeutettu. Tällöin ihminen voi saada yhden hakemuksen perusteella tiedon kaikista itselleen kuuluvista etuuksista Kelan ja muiden viranomaisten tietojen perusteella.

– Hengitysliiton mielestä SOSTEn tekemä etuusehdotus on hyvä ratkaisu myös hengityssairaiden näkökulmasta. Mielestämme siihen voisi etuuksien lisäksi sisällyttää myös palveluja, asiantuntija Sari Mäki kertoo.