Julkaistu: 3.3.2023

THL julkaisi ohjeen päiväkodin johtajille sisäilmatilanteeseen

Ohjeessa käydään läpi sisäilmaan liitetyn haitan selvittämisen eri vaiheita sekä päiväkodin johtajan roolia.

Ohjeessa päiväkodin johtajille sisäilmatilanteeseen käydään läpi, mitä päiväkodin sisäilmaan liitetyn haitan selvittämisen eri vaiheissa tapahtuu sekä millainen rooli päiväkodin johtajalla on. Siinä käsitellään lyhyesti myös tartuntatautien torjunta päiväkodeissa.

– On hyvä, että myös varhaiskasvatukseen saatiin nyt kohdennettua ohjeistusta, asiantuntija Sari Mäki toteaa.

Ohje koskee kunnallisen toimijan järjestämää varhaiskasvatusta, mutta sitä voidaan soveltaa myös yksityisen toimijan päiväkoteihin. Ohje on vapaasti kaikkien päiväkodin johtajien ja kuntatoimijoiden sekä muiden kiinnostuneiden hyödynnettävissä julkari.fi-sivustolla.

Ohje on osa Kansallista sisäilma ja terveys -ohjelmaa, jota koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työhön osallistuvat aktiivisesti Työterveyslaitos, Filha ry, Hengitysliitto, Allergia-, Iho- ja Astmaliitto sekä Sisäilmayhdistys ry.

Hengitysliiton koordinoima Ratkaistaan yhdessä! -hanke auttoi vuosina 2018–2021 löytämään ratkaisuja lasten ja perheiden tueksi koulujen sisäilmatilanteissa. Työ jatkuu Vanhempainliiton koordinoimana jatkohankkeena 2021–2023.