Julkaistu: 2.5.2024

Tunnustusta Hengitysliiton Unilukkarit-hankkeelle

Unilukkarit-hanke on nostanut esiin liikunnallista ja terveyttä edistävää elämäntapaa.

Ammattikuljettajia edustava Rahtarit ry palkitsi Vaakunallaan 27.4. Hengitysliiton Unilukkarit! Virkistyneenä rattiin -hankkeen (2022–2024). Hanke on nostanut esiin liikunnallista ja terveyttä edistävää elämäntapaa sekä tarjonnut verkkovalmennusten lisäksi eri puolella Suomea sijaitsevilla ABC-liikenneasemilla liikuntavälineitä ja kampanjapäiviä.

Unilukkarit-hankkeen kampanjapäiviin on osallistunut myös Hengitysliiton kokemustoimijoita, jotka ovat kertoneet elämästä uniapnean kanssa. Hengitysliiton puolesta palkinnon vastaanotti tilaisuudessa liikunnan asiantuntija Mika Nurminen.

– Ammattikuljettajien päivät ovat pitkiä, istumista tulee paljon ja syöminen sekä nukkuminen sopeutetaan työn rytmiin. On erittäin tärkeää pitää huolta itsestään, jotta jaksaa. Iloitsemme Hengitysliitossa hankkeen saamasta myönteisestä palautteesta, Mika Nurminen sanoo.

– Kiitämme mahdollisuudesta olla hankkeen yhteistyökumppanina. Yhteistyö on vahvasti yhdistyksen arvojen ja tavoitteiden mukaista toimintaa ja se on ollut hyvin merkityksellistä sekä antoisaa, toiminnanjohtaja Sari Nuutinen Rahtarit ry:stä kommentoi.

Hanke päättyy toukokuussa 2024. Sen puitteissa tehdyt materiaalit uniapneasta ja ammattikuljettajan ajo-oikeudesta sekä vinkkilistat kunnille liikunta- ja terveysneuvonnasta ovat jatkossa saatavilla Hengitysliiton verkkosivuilta.

Lue lisää hankkeesta.

Kuvassa vasemmalta Rahtarit ry:n toiminnanjohtaja Sari Nuutinen, Hengitysliiton liikunnan asiantuntija Mika Nurminen ja Rahtarit ry:n puheenjohtaja Juha Nyberg.