tuoksuton
Julkaistu: 9.10.2023
UutisetHengitysterveysSisäilma

Tuoksuton tapahtuma on suvaitsevaisuutta

Moni kulttuuritapahtumissa kävijä tietää ilmiön: lupaavasti alkanut vierailu katkeaa kesken kaiken ikäviin oireisiin: yskittää, päätä alkaa särkeä tai henkeä ahdistaa. Usein syynä on muiden osallistujien mukanaan kantamat voimakkaat parfyymit, partavedet tai muut heistä huokuvat keinotekoiset hajusteet.

Jokainen tekee valintansa keinotekoisten hajusteiden käytöstä itse, mutta moni kulttuurilaitos, tapahtumajärjestäjä tai liikuntapalveluja tuottava yritys voi kannustaa suosimaan tuoksuttomuutta tai keinotekoisten tuoksujen maltillisempaa käyttöä. Vinkkejä hyviin valintoihin ja kemikaalikuorman vähentämiseen saa esimerkiksi Hengitysliiton verkkosivuilta.

Tuoksuista ja tuoksuttomuudesta puhumista voidaan pitää joskus hankalana, mutta samaan aikaan moni pitää asian esille nostamista myös hyvänä ja tarpeellisena asiana. Hengitysliitto kannustaa ottamaan keinotekoiset tuoksut ja niiden määrän, sekä tuoksuttomien vaihtoehtojen esille tuonnin myönteisenä mahdollisuutena suvaitsevaisuuden näkökulmasta. Jokaisella on oikeus hengittää helpommin ja kiinnittämällä huomiota omiin tuoksuvalintoihimme, voimme lisätä toisten osallistumismahdollisuuksia erilaisissa yleisötilaisuuksissa.

Hengitysliiton #tuoksuton -kampanjamateriaaleja on saatavilla verkosta sekä yksityishenkilöiden että organisaatioiden hyödynnettäviksi.