Julkaistu: 20.10.2023
UutisetIlmastonmuutosUlkoilmaVaikuttaminen

Tutkimus arvosti Suomen kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa

Suomella on tutkimuksen mukaan vahva maine ympäristöpolitiikan ja kestävän kehityksen maana.

Uuden kansainvälisen tutkimuksen mukaan Suomi on maailman toiseksi vihrein maa. Tutkimuksen tilaajana on ollut sähköautoja valmistava yritys DriveElectric, ja se kattoi 30 maata, jotka on arvioitu automarkkinoiden kehityksen kannalta merkittäviksi maiksi, mukaan lukien Brasilian, Kiinan, Intian, Japanin ja Australian. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomio muun muassa uusiutuvan energian käyttöön ja sähköautojen määrään.

Tutkimuksessa parhaiten suoriutui Ruotsi, jossa ympäristöasioita ja vastuullisuutta on nostettu esiin pitkäjänteisesti. Ensimmäisen sijan ratkaisi hiilidioksidipäästöjen määrä ja laajat uudistuvan energian ohjelmat, joiden tavoitteena on saada Ruotsi luopumaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä kokonaan vuoteen 2045 mennessä.

Suomella on tutkimuksen mukaan vahva maine ympäristöpolitiikan ja kestävän kehityksen maana, jossa 40 prosenttia käytetyn energian lähteistä on uusiutuvaa energiaa. Kolmannelle sijalle sijoittui Saksa, jossa huomio on kiinnitetty kasvihuonekaasupäästötavoitteisiin, vihreän energian käyttöön ja kierrätykseen.

– Vaikka tutkimus on kaupallisen tahon tekemä, se tuo hyvin esiin, kuinka Suomessa tehdään kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa ja kannustetaan uusiutuvan energian valintaan, asiantuntija Sari Mäki kommentoi.

– Hengitysliiton pitää tärkeänä, että Suomi jatkaa ilmastopolitiikassa samalla linjalla. Mitä vähemmän ilmansaasteista syntyy, sitä parempi hengitettävän ilman laatu on. Tutkimustulosten perusteluissa esiin nostetut vihreät ratkaisut ovat samalla tekoja hengitysterveyden puolesta, Mäki jatkaa.