Julkaistu: 7.3.2023

Uusi rakentamislaki ottaa ympäristön huomioon

Ympäristöministeriön 1.3.2023 tiedotteen mukaan uusi rakentamislaki on askel kohti hiilineutraalia Suomea.

Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025 ja siinä ilmastonäkökulma on huomioitu aiempaa enemmän, laki esimerkiksi ohjaa rakentamaan vähähiilisesti eli huomioimaan rakennuksen koko elinkaaren aikana syntyvät ilmastohaitat ja -hyödyt. Rakennukset on myös suunniteltava pitkäikäisiksi ja muunneltaviksi.

Ympäristöministeriön arvion mukaan uusi rakennuslaki myös sujuvoittaa rakentamista, vauhdittaa kiertotaloutta ja digitalisaatiota sekä parantaa rakentamisen laatua. Rakennuslupakäytäntöihin on luvassa helpotusta yhden rakennuslupamallin ja lupakynnyksen alarajan korottamisen avulla.

Hengitysliitto on nostanut viime vuosien ajan esille voimakkaasti ilmastonmuutoksen hillintää edistäviä tekoja, joten uusi lainsäädäntö on tältäkin osin tervetullutta. Uusi rakennuslaki tuo varmasti tullessaan suuren määrän asetuksia, joilla lakia tarkennetaan ja selvennetään. Jäämme seuraamaan, miten lupausta rakentamisen laadun parantamisesta vastuita selkeyttämällä viedään eteenpäin.