Julkaistu: 5.9.2023
UutisetKorona

Uutta tutkimustietoa vaikean koronataudin sairastamisesta

Keuhkoterveyden asiantuntija Filha ry tiedotti 5.9. koronataudin (englanniksi COVID-19) pitkäaikaisvaikutuksia ja taudista toipumista selvittäneen FINCOVID-19-tutkimuksen tuloksista.

Tutkimuksen mukaan vaikeaa koronatautia sairastavilla oireet ovat yleisiä vielä vuoden jälkeen sairastumisesta. Tyypillisesti oireet olivat väsymystä, uupumusta ja uniongelmia. Elämänlaadussa ei todettu kuitenkaan muutoksia ja terveyspalvelujen runsas käyttö tai työkyvyn menetys olivat harvinaisia.

Tutkimustulokset ovat linjassa kansainvälisten tutkimusten kanssa. Tulokset eivät ole yleistettävissä lievän koronataudin sairastaneisiin ihmisiin tai myöhempiin koronatautimuunnoksiin, kuten omikroniin.

FINCOVID-19-tutkimuksessa seurattiin vuoden ajan vaikeaan koronatautiin ensimmäisessä aallossa vuonna 2020 HUSin osastoilla hoidettuja potilaita ja heidän toipumistaan.

Tutkimus tehtiin Filhan, Hengitysliiton ja HUSin yhteistyönä vuosina 2020–2023. Hengitysliitto on saamillaan testamenttivaroilla tukenut FINCOVID-19 -tutkimusta ja Lindahlin väitöskirjatyön tekemistä.

Lue lisää Filhan tiedotteesta.