Julkaistu: 18.3.2024
UutisetVertaistoiminta

Vaivatonta vertaistukea saat läheisesi kanssa Toivosta

Maksuton Toivo-sovellus tarjoaa matalan kynnyksen vertaistukea sairastuneille ja heidän läheisilleen.

Valtakunnallisen OLKA-toiminnan ylläpitämä Toivo on maksuton mobiilipalvelu, joka tuo yhdelle alustalle monien eri järjestöjen vertaistukijoita. Joukko Hengitysliiton vertaisia on tavoitettavissa Toivossa.

– Vertaistukijan kanssa voit keskustella viestitse tai soittamalla silloin, kun se itsellesi sopii. Sovellusta voit käyttää mobiililaitteella tai tietokoneella, ja sen käyttö on helppoa ja turvallista, järjestöasiantuntija Riitta Palovuori kertoo.

Tukea voit hakea anonyymisti ilman rekisteröitymistä. Kaikki Toivon vertaistukijat ovat koulutettuja ja sitoutuneet vaitioloon. Toivossa on mahdollista myös valita oma tukihenkilö, ja aiemmin käytyihin keskusteluihin voi palata saman vertaistukijan kanssa.

Tietokoneella Toivoon pääset olkatoiminta.fi-sivustolta. Mobiilisovelluksen voit ladata sovelluskaupasta.

Toivo-sovelluksen lisäksi Hengitysliitto tarjoaa vertaistukea lisäksi vertaispuhelinten sekä -ryhmien ja Teams-keskusteluiden välityksellä. Tutustu vertaistuen eri muotoihin täällä.