Kaksi miestä keskustelevat mökin verannalla.
Julkaistu: 19.10.2023
UutisetVertaistoiminta

Vertaistukijalla on aikaa juuri sinulle

Kansainvälistä vertaistuen päivää vietetään torstaina 19.10.2023.

Kansainvälisenä vertaistuen päivänä kiitämme Hengitysliitossa ja hengitysyhdistyksissä ympäri Suomen vapaaehtoistyötä tekeviä vertaisia. Jokainen heistä antaa arvokkaan panoksensa hengitysterveyden ja hengityssairautta sairastavien hyvän elämän eteen.

Haastavissa elämäntilanteissa vertaistuki auttaa monia löytämään ja vahvistamaan toivoa elämässään.

– Hengityssairautta sairastavalla on usein tarve vaihtaa kokemuksia ja tietoa toisen samaa sairautta sairastavan kanssa, järjestöasiantuntija Päivi Suuniittu kertoo.

– Tarvitaan vain hetki aikaa, korvat kuunnella ja sydäntä ymmärtää, hän jatkaa.

Kaikki Hengitysliiton kokemustoimijat, vertaistukijat, vertaispuhelinpäivystäjät ja vertaisryhmäohjaajat ovat tehtäväänsä koulutettuja. Tarjoamme maksuttomia vertaispalveluja sekä hengityssairaille että heidän läheisilleen usealla tavalla:

• Hengitysliiton verkkovertaisryhmissä
  • hengitysyhdistysten omissa vertaisryhmissä
  • vertaispuhelimen välityksellä
  • Teams-videopuhelussa
  • Toivo-sovelluksen kautta.

– Monelle on vapauttavaa keskustella elämästä sairauden kanssa, Suuniittu sanoo.

Vertaistukea on saatavilla sekä Hengitysliiton jäsenille että toiminnasta kiinnostuneille. Ohjeet osallistumiseen löydät Hengitysliiton verkkosivuilta.

Muistathan, että vertaistukea voi tarjota jokainen meistä monenlaisissa arkisissa kohtaamisissa. Pidetään toisistamme huolta!