Julkaistu: 3.4.2023

Yksinäisyys koskettaa, vertaistukea tarvitaan

Pitkäaikainen yksinäisyys koskettaa erityisesti ikääntyneitä.

Yhteistyökumppanimme Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto MTLH nostaa Vanhuksen äänellä -somekampanjassaan esille ikääntyneiden kokemaa yksinäisyyttä heidän omalla äänellään.

MTLH:n lomille osallistuu vuosittain noin 10 000 ikääntynyttä. Lomaa hakevista ikääntyneistä jopa puolet kertoo kokevansa yksinäisyyttä. Tuettu lomatoiminta tutkitusti vähentää osallistuneiden yksinäisyyden kokemusta.

Hengitysliitto tukee taloudellisesti MTLH:n tuetuille lomille osallistuneita hengityssairaita. Vuosina 2023 ja 2024 MTLH ei peri omavastuuta hengityssairaille suunnatuille tuetuille lomille valituilta. Omavastuuosuus on 125 euroa.

Hengitysliiton vertaistoimintaan sekä verkossa että puhelimitse ovat tervetulleita kaikki kiinnostuneet. Usein toimintaan tutustujat innostuvat osallistumaan uudestaan ja liittymään jäseniksi. Myös paikallisissa hengitysyhdistyksissä on paljon erilaista toimintaa ja ovi auki uusille tulokkaille.