mies puhuu puhelimeen

Vertaispuhelimet

Hengitysliiton ylläpitämien palvelupuhelinten olemassaolon mahdollistaa STEA-avustus.

Tavoitat puhelinsoitolla vertaisen, jolla on pitkä kokemus pärjäämisestä astman, keuhkoahtaumataudin tai uniapnean kanssa. Puhelut ovat luottamuksellisia eikä soittajista kerätä henkilötietoja.

Palvelu on maksutonta, soittaminen maksaa vain puhelinverkkomaksun verran.

Vertaistukipuhelin ei tarjoa neuvontaa sairauden hoitoon, vaan sairauden todellisuutta ymmärtävän kuuntelevan ihmisen, jonka kanssa voit jakaa kokemuksia mieltä askarruttavista asioista.

Oletko soittanut hengityssairautta sairastavien vertaispuhelimeen? Vastaa palautekyselyyn!

Iäkäs nainen istuu olohuoneen sohvalla ja selaa älypuhelintaan.

Astmaa sairastavien vertaispuhelin

maanantaisin kello 18–20

mies puhuu puhelimeen

Keuhkoahtaumatautia sairastavien vertaispuhelin

tiistaisin kello 10–12

Mies herää pirteänä nukkuaan hyvät yöunen

Uniapneaa sairastavien vertaispuhelin

tiistaisin kello 10–12 ja joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina
kello 18–20

Sisäilmavertaispuhelin

Sisäilmavertaispuhelin palvelee tiistaisin kello 10−12 ja torstaisin kello 16−18 numerossa
044 407 7010. Päivystyksiä ei ole juhlapyhinä tai juhlapyhien aattoina, eikä kesän ja vuodenvaihteen loma-aikoina.

Hengitysliiton kouluttamat vapaaehtoiset antavat vertaistukea sisäilmaongelmia kohdanneille ja sisäilmasta oireileville sekä heidän läheisilleen.

Oletko soittanut sisäilmavertaispuhelimeen? Vastaa palautekyselyyn!

Osta Heli-arpa 2024

Ostamalla Heli-arpoja annat tukesi hengityssairaiden tarvitsemalle neuvonnalle ja ohjaukselle. Tuotoilla hankitaan myös hengittämisen apuvälineitä hengityssairaille.

Puheluista kerättävä tieto

Hengitysliitto tilastoi vastatuista puheluista niiden määrän, aihepiirin ja sen ohjattiinko soittaja muiden palvelujen piiriin. Henkilötietoja ei kerätä. Tilastointi tehdään anonyymisti, joten yksittäistä soittajaa ei tilastoista pysty tunnistamaan. Puheluiden yhteydessä ei kysytä soittajilta mitään tunnistetietoja.

Tietoa vertaispuhelimeen tulleiden puheluiden määrästä ja aihepiiristä kerätään avustusten myöntäjille, Hengitysliiton toiminnan kehittämiseksi ja tueksi sekä tutkimustarkoituksiin. Tilastoja ei luovuteta kolmansille osapuolille eikä kaupalliseen tarkoitukseen tai myydä ulkopuolisille tahoille.

Anonyymiä tietoa, selvitysten ja tutkimusten tuloksia voidaan hyödyntää Hengitysliiton viestinnässä ja yhteistyöhankkeiden julkaisuissa.