Näin homevaurio syntyy

Kasvuolosuhteista riippuu, mitä kosteusvauriomikrobeja rakennuksessa alkaa lopulta kasvaa.  Osa mikrobisuvuista ja -lajeista suosii kuivempia kasvuolosuhteita, kun taas toiset vaativat kasvaakseen suuria kosteuspitoisuuksia ja pitkää kosteuden vaikutusaikaa.

Mikrobien kasvun kannalta tärkeimmät tekijät ovat kosteus, lämpö ja ravinto. Merkittävin mikrobin kasvun käynnistävä tekijä on kosteus ja sen vaikutusaika. Rakennuksessa, sen rakenteissa ja pinnoilla on aina kohtia, joissa on mikrobeille tarpeeksi ravintoa ja lämpöä, mutta kosteutta ei ole riittävästi mikrobien kasvuun. Homekasvua voi estää vain pitämällä rakennuksen materiaalit ja rakenteet kuivina.

Ravinnon suhteen mikrobit eivät ole kovin valikoivia, esimerkiksi rakennusmateriaalit, huonepöly tai pintojen lika riittävät hyvin. Jos rakennukseen syntyy kosteusvaurio, yleensä mikrobien kasvulle muodostuu sopivat olosuhteet. Kosteusvaurio voi aiheutua katto- tai seinärakenteen vuodosta, maaperästä kapillaarisesti nousevasta kosteudesta tai kosteuden tiivistymisestä rakenteisiin. Erilaisia kosteuslähteitä ovat sade-, sulamis- ja valumavedet, tulvat, sisäilman liiallinen kosteus, pesu- ja käyttövedet, putki- ja laitevauriot sekä rakennekosteus. Myös epäsopivat materiaalit ja väärin suunnitellut rakenteet ja huonosti toimiva ilmanvaihto voivat altistaa rakennuksen kosteusvaurioille.

Mikrobien kasvua säätelee myös kasvualustan pH-arvo, useimmat mikrobit kasvavat paremmin happamissa kuin emäksisissä olosuhteissa.

Mikrobien kasvunopeus on riippuvainen siitä, kuinka suotuisat kasvuolosuhteet niillä on. Nopeimmillaan kasvustoa voi syntyä päivissä ja hitaimmillaan siihen voi mennä viikkoja, kuukausia, vuosia tai vuosikymmeniä.