Näin homevaurio syntyy

Kasvuolosuhteista riippuu, mitä kosteusvauriomikrobeja rakennuksessa alkaa lopulta kasvaa.  Osa mikrobisuvuista ja -lajeista suosii kuivempia kasvuolosuhteita, kun taas toiset vaativat kasvaakseen suuria kosteuspitoisuuksia ja pitkää kosteuden vaikutusaikaa.

Mikrobien kasvun kannalta tärkeimmät tekijät ovat kosteus, lämpö ja ravinto. Merkittävin mikrobin kasvun käynnistävä tekijä on kosteus ja sen vaikutusaika. Rakennuksessa, sen rakenteissa ja pinnoilla on aina kohtia, joissa on mikrobeille tarpeeksi ravintoa ja lämpöä, mutta kosteutta ei ole riittävästi mikrobien kasvuun. Mikrobikasvua voi estää vain pitämällä rakennuksen materiaalit ja rakenteet kuivina.

Ravinnon suhteen mikrobit eivät ole kovin valikoivia, esimerkiksi rakennusmateriaalit, huonepöly tai pintojen lika riittävät hyvin. Jos rakennukseen syntyy kosteusvaurio, yleensä mikrobien kasvulle muodostuu sopivat olosuhteet. Kosteusvaurio voi aiheutua esimerkiksi katto- tai seinärakenteen vuodosta, maaperästä kapillaarisesti nousevasta kosteudesta tai kosteuden tiivistymisestä rakenteisiin. Erilaisia kosteuslähteitä ovat sade-, sulamis- ja valumavedet, tulvat, sisäilman liiallinen kosteus, pesu- ja käyttövedet, putki- ja laitevauriot sekä rakennekosteus. Myös epäsopivat materiaalit ja väärin suunnitellut rakenteet sekä huonosti toimiva ilmanvaihto voivat altistaa rakennuksen kosteusvaurioille.

Mikrobien kasvua säätelee myös kasvualustan pH-arvo, useimmat mikrobit kasvavat paremmin happamissa kuin emäksisissä olosuhteissa.

Mikrobien kasvunopeus on riippuvainen siitä, kuinka suotuisat kasvuolosuhteet niillä on. Nopeimmillaan kasvustoa voi syntyä päivissä ja hitaimmillaan siihen voi mennä viikkoja, kuukausia, vuosia tai vuosikymmeniä.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt