Näin homevaurio syntyy

Kasvuolosuhteista riippuu, mitä kosteusvauriomikrobeja rakennuksessa alkaa lopulta kasvaa.  Osa mikrobisuvuista ja -lajeista suosii kuivempia kasvuolosuhteita, kun taas toiset vaativat kasvaakseen suuria kosteuspitoisuuksia ja pitkää kosteuden vaikutusaikaa.

Mikrobien kasvun kannalta tärkeimmät tekijät ovat kosteus, lämpö ja ravinto. Merkittävin mikrobin kasvun käynnistävä tekijä on kosteus ja sen vaikutusaika. Rakennuksessa, sen rakenteissa ja pinnoilla on aina kohtia, joissa on mikrobeille tarpeeksi ravintoa ja lämpöä, mutta kosteutta ei ole riittävästi mikrobien kasvuun. Mikrobikasvua voi estää vain pitämällä rakennuksen materiaalit ja rakenteet kuivina.

Ravinnon suhteen mikrobit eivät ole kovin valikoivia, esimerkiksi rakennusmateriaalit, huonepöly tai pintojen lika riittävät hyvin. Jos rakennukseen syntyy kosteusvaurio, yleensä mikrobien kasvulle muodostuu sopivat olosuhteet. Kosteusvaurio voi aiheutua esimerkiksi katto- tai seinärakenteen vuodosta, maaperästä kapillaarisesti nousevasta kosteudesta tai kosteuden tiivistymisestä rakenteisiin. Erilaisia kosteuslähteitä ovat sade-, sulamis- ja valumavedet, tulvat, sisäilman liiallinen kosteus, pesu- ja käyttövedet, putki- ja laitevauriot sekä rakennekosteus. Myös epäsopivat materiaalit ja väärin suunnitellut rakenteet sekä huonosti toimiva ilmanvaihto voivat altistaa rakennuksen kosteusvaurioille.

Mikrobien kasvua säätelee myös kasvualustan pH-arvo, useimmat mikrobit kasvavat paremmin happamissa kuin emäksisissä olosuhteissa.

Mikrobien kasvunopeus on riippuvainen siitä, kuinka suotuisat kasvuolosuhteet niillä on. Nopeimmillaan kasvustoa voi syntyä päivissä ja hitaimmillaan siihen voi mennä viikkoja, kuukausia, vuosia tai vuosikymmeniä.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.