Näin homevaurio syntyy

Kasvuolosuhteista riippuu, mitä kosteusvauriomikrobeja rakennuksessa alkaa lopulta kasvaa.  Osa mikrobisuvuista ja -lajeista suosii kuivempia kasvuolosuhteita, kun taas toiset vaativat kasvaakseen suuria kosteuspitoisuuksia ja pitkää kosteuden vaikutusaikaa.

Mikrobien kasvun kannalta tärkeimmät tekijät ovat kosteus, lämpö ja ravinto. Merkittävin mikrobin kasvun käynnistävä tekijä on kosteus ja sen vaikutusaika. Rakennuksessa, sen rakenteissa ja pinnoilla on aina kohtia, joissa on mikrobeille tarpeeksi ravintoa ja lämpöä, mutta kosteutta ei ole riittävästi mikrobien kasvuun. Mikrobikasvua voi estää vain pitämällä rakennuksen materiaalit ja rakenteet kuivina.

Ravinnon suhteen mikrobit eivät ole kovin valikoivia, esimerkiksi rakennusmateriaalit, huonepöly tai pintojen lika riittävät hyvin. Jos rakennukseen syntyy kosteusvaurio, yleensä mikrobien kasvulle muodostuu sopivat olosuhteet. Kosteusvaurio voi aiheutua esimerkiksi katto- tai seinärakenteen vuodosta, maaperästä kapillaarisesti nousevasta kosteudesta tai kosteuden tiivistymisestä rakenteisiin. Erilaisia kosteuslähteitä ovat sade-, sulamis- ja valumavedet, tulvat, sisäilman liiallinen kosteus, pesu- ja käyttövedet, putki- ja laitevauriot sekä rakennekosteus. Myös epäsopivat materiaalit ja väärin suunnitellut rakenteet sekä huonosti toimiva ilmanvaihto voivat altistaa rakennuksen kosteusvaurioille.

Mikrobien kasvua säätelee myös kasvualustan pH-arvo, useimmat mikrobit kasvavat paremmin happamissa kuin emäksisissä olosuhteissa.

Mikrobien kasvunopeus on riippuvainen siitä, kuinka suotuisat kasvuolosuhteet niillä on. Nopeimmillaan kasvustoa voi syntyä päivissä ja hitaimmillaan siihen voi mennä viikkoja, kuukausia, vuosia tai vuosikymmeniä.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD