Kosteusvaurioiden ennaltaehkäisy

Kosteus- ja homevaurioiden ennaltaehkäiseminen ja korjaaminen on tärkeää hyvän sisäilman ja rakennuksen arvon säilymisen kannalta.

Rakennuksen omistaja vastaa rakennuksen kunnosta. Asukkaana velvollisuutesi on käyttää asuntoa oikein ja huolehtia, että kotisi pysyy kunnossa. Havaituista puutteista tulee ilmoittaa viipymättä oikealle taholle. Puutteet ja ongelmat tulee selvittää ja korjata pikimmiten.

Voit ennaltaehkäistä sisäilmaan liittyviä ongelmia tarkkailemalla ja huoltamalla kotiasi ja sen järjestelmiä säännöllisesti sekä korjaamalla käyttöikänsä päässä olevat rakenteet ajoissa. Tarkastukset kohdistetaan niin asunnon sisä- kuin ulkopuolisiin osiin ja rakenteisiin. Erityistä tarkkailua vaativat märkätilat. Tärkeää on, että ilmanvaihto on riittävää ja toimii suunnitellulla tavalla.

Rakennuksen ulko-osissa säännöllisen tarkastukseen kuuluvat muun muassa

• vesikatteen ja sen läpivientien kunnon tarkastaminen
  • kattokaivojen, sadevesikourujen ja syöksytorvien kunnosta ja puhdistuksesta huolehtiminen
  • sadevesien ohjaaminen sadevesijärjestelmään tai vähintään kauemmas talon perustuksista
  • salaojien toimivuuden tarkastaminen, tukkeutuneiden ja toimimattomien salaojien korjaaminen
  • ulkoseinien pintojen, ovien, ikkunoiden ja ikkunapellitysten kunnon tarkastaminen.

Älä kasaa lunta rakennuksen seinää vasten tai istuta kukkapenkkejä ja pensaita talon vierustalle. Omakotitalossa asuvalle nämä huoltotoimenpiteet kuuluvat automaattisesti, taloyhtiöissä useimmiten taloyhtiöille.

Syitä rakennusten kosteus- ja homevaurioihin löytyy monista eri tekijöistä koko rakennuksen elinkaaren ajalta.

Seuraavat seikat voivat johtaa rakennuksen vaurioihin:

• Rakennuksen väärä suunnittelu, esimerkiksi väärien rakenneratkaisujen käyttö ja väärät materiaalivalinnat.
  • Rakentamisaikaisen kosteudenhallinnan puutteet, kuten sääsuojauksen laiminlyöminen ja kosteiden materiaalien pinnoittaminen.
  • Suuri osa rakennusten kosteus- ja homevaurioista johtuu rakennusten huollon ja korjausten puutteista.
  • Vaurioita aiheutuu myös rakennusten virheellisestä käytöstä. Rakennusta on käytettävä oikein.

Kodin kosteusvauriot ja terveys

Tutustu Hengitysliiton Kodin kosteusvauriot ja terveys -oppaaseen.

mies käden ojossa tule mukaan

Tule mukaan toimintaan, liity jäseneksi

Löydä oma tapasi osallistua ja kannattaa Hengitysliiton toimintaa. Tapahtumia verkossa ja sen ulkopuolella.