Savuttomuus

Tupakoimattomuus on tärkeä tekijä hengitysterveyden edistämisessä. Tupakointi ja muiden nikotiinituotteiden käyttö ovat suuria terveysriskejä.

Tupakoinnilla on selvä yhteys useimpiin syöpiin, erityisesti keuhkosyöpään. Keuhkoahtaumatautia sairastavista 90 %:lla on takana vuosikymmenien tupakointi. Noin 50 %  tupakoijista sairastuu jossakin elämänsä vaiheessa keuhkoahtaumatautiin. Tupakointi lisää sydän- ja verisuonisairauksiin sairastuvuutta ja näiden tautien aiheuttamaa kuolleisuutta. Myös passiivinen altistuminen tupakansavulle aiheuttaa samoja terveyshaittoja kuin tupakointi.

Lue tupakoinnin ja nikotiinituotteiden käytön terveyshaitoista Stumpin sivuilla.

Lopettaminen kannattaa aina. Se voi tuntua vaikealta, mutta ei ole mahdotonta. Parhaaseen tulokseen pääsee valmistautumalla huolella.

Tupakoinnin lopettamisen terveyshyödyt

Lue tupakoinnin lopettamisesta Stumpin sivuilla.

Lue lisää: Tupakansavu

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.