Savuttomuus

Tupakoimattomuus on tärkeä tekijä hengitysterveyden edistämisessä. Tupakointi ja muiden nikotiinituotteiden käyttö ovat suuria terveysriskejä.

Tupakoinnilla on selvä yhteys useimpiin syöpiin, erityisesti keuhkosyöpään. Keuhkoahtaumatautia sairastavista 90 %:lla on takana vuosikymmenien tupakointi. Noin 50 %  tupakoijista sairastuu jossakin elämänsä vaiheessa keuhkoahtaumatautiin. Tupakointi lisää sydän- ja verisuonisairauksiin sairastuvuutta ja näiden tautien aiheuttamaa kuolleisuutta. Myös passiivinen altistuminen tupakansavulle aiheuttaa samoja terveyshaittoja kuin tupakointi.

Lue tupakoinnin ja nikotiinituotteiden käytön terveyshaitoista Stumpin sivuilla.

Lopettaminen kannattaa aina. Se voi tuntua vaikealta, mutta ei ole mahdotonta. Parhaaseen tulokseen pääsee valmistautumalla huolella.

Tupakoinnin lopettamisen terveyshyödyt

Lue tupakoinnin lopettamisesta Stumpin sivuilla.

Lue lisää: Tupakansavu

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT