Savuttomuus

Tupakoimattomuus on tärkeä tekijä hengitysterveyden edistämisessä. Tupakointi ja muiden nikotiinituotteiden käyttö ovat suuria terveysriskejä.

Tupakoinnilla on selvä yhteys useimpiin syöpiin, erityisesti keuhkosyöpään. Keuhkoahtaumatautia sairastavista 90 %:lla on takana vuosikymmenien tupakointi. Noin 50 %  tupakoijista sairastuu jossakin elämänsä vaiheessa keuhkoahtaumatautiin. Tupakointi lisää sydän- ja verisuonisairauksiin sairastuvuutta ja näiden tautien aiheuttamaa kuolleisuutta. Myös passiivinen altistuminen tupakansavulle aiheuttaa samoja terveyshaittoja kuin tupakointi.

Lue tupakoinnin ja nikotiinituotteiden käytön terveyshaitoista Stumpin sivuilla.

Lopettaminen kannattaa aina. Se voi tuntua vaikealta, mutta ei ole mahdotonta. Parhaaseen tulokseen pääsee valmistautumalla huolella.

Tupakoinnin lopettamisen terveyshyödyt

Lue tupakoinnin lopettamisesta Stumpin sivuilla.

Lue lisää: Tupakansavu

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.