Verkkovertaisryhmät

Hengitysliiton verkkovertaisryhmät tuovat vertaistuen ulottuvillesi, asuitpa missä tahansa. Koulutettujen vertaisohjaajien luotsaamat ryhmät kokoontuvat kerran kuukaudessa. Tervetuloa tuulettamaan ajatuksia ja vaihtamaan kokemuksia hyvään porukkaan!

Osallistumista varten tarvitset nettiyhteyden, sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, josta löytyvät kamera, mikrofoni ja äänilaite. Verkkovertaisohjaaja lähettää sinulle linkin, jolla pääset virtuaaliseen kokoustilaan. Saat henkilökohtaisen opastuksen osallistumisen tekniikkaan ennen ensimmäistä ryhmäistuntoa. Keskustelut ryhmissä ovat luottamuksellisia.

Ryhmät ottavat uusia jäseniä syksyllä ja vuoden vaihteessa. Ilmoita kiinnostuksestasi osoitteella verkkovertaisryhma(a)hengitysliitto.fi

Lisätietoa verkkovertaistoiminnasta ja ohjaajakoulutuksista saat Hengitysliiton järjestöasiantuntijoilta.

Päivi Suuniittu, 040 670 4870, paivi.suuniittu(a)hengitysliitto.fi

Hanna-Leena Kärkkäinen, 050 561 8390, hanna-leena.karkkainen(a)hengitysliitto.fi

Käynnissä olevat verkkovertaisryhmät

• Astmaa sairastavien työikäisten ryhmä
  • Alfa1-antitrypsiinin puutetta sairastavien ryhmä
  • Keuhkosiirrokkaiden ryhmä (yhdessä SYKE ry:n kanssa)
  • PAH-ryhmä
  • Keuhkoahtaumaa sairastavien vertaisryhmä
  • Bronkiektasiaa sairastavien ryhmä
  • Sisäilmasta oireilevien vertaisryhmä
  • Trakeobronkomalasia-vertaisryhmä
  • PCD/Kartagener -ryhmä
  • Fibroosikaverit – keuhkofibroosia sairastavien miesten ryhmä
  • Uniapneaa sairastavat työikäiset
  • Vaikeaa hengityssairautta sairastavat pienten lasten vanhemmat -ryhmä

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.