astma piippu stetoskooppi
Julkaistu: 2.5.2023
UutisetHengityssairaudetTiedotteet

Astmaa sairastavan kannattaa olla aktiivinen, jotta saa tiedon uusista hoitokeinoista

Vaikka astma on yleinen sairaus, uusin tieto astman alatyypeistä ja lääkevaihdon laajenemisesta ei ole vielä laajalle levinnyttä.

Astma on yleinen sairaus, mutta sen oireilu on hyvin yksilöllistä. Astmaa sairastava tarvitsee tietoa sairaudesta, lääkityksestä sekä omaa sairauttaan pahentavista tekijöistä, jotta hän pystyy tekemään hoitoonsa liittyviä päätöksiä.

– Hyvä hoitotasapaino edellyttää säännöllisen liikunnan lisäksi astman säännöllistä seurantaa ja lääkityksen säätämistä itselle sopivaksi lääkärin ohjeiden mukaisesti, järjestöjohtaja Mervi Puolanne kertoo.

– Omakannasta on helppo tarkistaa lääkkeen käytön ohjeet, hän jatkaa.

Hengitysliitto järjestää maailman astmapäivänä 2.5.2023 Aikuisen astman erilaiset alatyypit -luennon. Luennolla keuhkosairauksien ylilääkäri Leena Tuomisto kertoo astman alatyypeistä sekä siitä, miksi ne on hyvä tunnistaa ja miten niitä voidaan hoitaa. Tarkemmat tiedot ja ohjeet osallistumiseen löytyvät Hengitysliiton tapahtumakalenterista.

Hengitysliitto selvitti alkuvuodesta 2023 yhdessä Apteekkariliiton kanssa, millaisia ajatuksia hengitettävien lääkkeiden vaihto* herättää. Kysely keräsi yhteensä 1 120 vastausta. 85 prosenttia kyselyyn vastanneista ei vielä ollut kuullut lääkevaihdon laajenemisesta.

Jotta kyselyyn vastanneet olisivat valmiita vaihtamaan lääkkeensä, kokevat he tarvitsevansa etenkin tietoa lääkkeiden mahdollisista haittavaikutuksista sekä siitä, miten toimia, jos haittavaikutuksia ilmenee.

– Myös lääkkeenoton ohjausta toivottiin sekä tietoa taloudellisista vaikutuksista tilanteissa, joissa uusi lääke ei sovikaan, asiantuntija Sari Mäki kertoo.

Tarkempia tietoja kyselyn tuloksista löytyy Hengitysliiton verkkosivuilta.

Hengitysliitto nostaa omissa kanavissaan esille lääkevaihdon laajenemista, jotta tieto tavoittaisi mahdollisimman monet astmaa sairastavat.

*1.4.2023 apteekkien lääkevaihto laajeni koskemaan hengityssairauksien hoitoon tarkoitettuja hengitettäviä lääkkeitä. Lääkevaihto toimii niin, että reseptilääkkeitä noudettaessa lääke on mahdollista vaihtaa toisen valmistajan tuottamaan, edullisempaan lääkkeeseen.