Julkaistu: 21.5.2024
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysTiedotteet

Hengitysliitto lahjoitti hengityksen apuvälineitä Pohjanmaan hyvinvointialueelle

Hengitysliitto lahjoitti yhdessä Pietarsaarenseudun Hengitysyhdistyksen kanssa Pohjanmaan hyvinvointialueelle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti 20.5.2024 Pohjanmaan hyvinvointialueelle eFlow rapid -lääkesumuttimia ja kannettavia matkahappirikastimia. Kannettavilla sumuttimilla annostellaan sisäänhengitettäviä nestemäisiä lääkkeitä. Kannettavia matkahappirikastimia käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta lyhytaikaisesti esimerkiksi kauppa- tai lääkärikäynnillä.

– Olemme todella iloisia ja kiitollisia, että saamme kauan kaivatut matkahappirikastimet ja -nebulisaattorit Hengitysliiton lahjoituksena, ylilääkäri Maija Räsänen Pietarsaaren yksikön keuhkopoliklinikalta toteaa.

– Näiden laitteiden avulla nekin vaikeasti keuhkosairaat potilaamme, jotka eivät tavallisesti liiku kotoa, voivat päästä kokemaan asioita kodin ulkopuolella. Matkahappirikastimella he voivat myös kokeilla, olisiko liikuntahappi heille sopiva apu liikkumiseen ja asiointiin, hän jatkaa.

Kuvassa vasemmalta koordinoiva osastonhoitaja Annika Åkers, ylihoitaja Lisa Sundman, osastonhoitaja Pia-Maria Haglund, vastaava sairaanhoitaja Maria Häggström, ylilääkäri Maija Räsänen, Pietarsaarenseudun Hengitysyhdistyksen hallituksen jäsen Irma Pesonen ja puheenjohtaja Elisabeth King sekä Hengitysliiton varainhankinnan ja kumppanuuksien kehittäjä Janne Haarala. Kuva: Hanna-Leena Kärkkäinen

Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla. Varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön.