Mies käyttää astmapiippua
Julkaistu: 5.4.2024
UutisetHengityssairaudet

Aikuisena astmaan sairastuneen on tärkeää sitoutua lääkehoitoon

Ida Vähätalon tuoreen väitöstutkimuksen mukaan aikuisena astmaan sairastuneet sitoutuivat suhteellisen hyvin heille määrättyjen hoitavien astmalääkkeiden käyttöön. Väitöstutkimus lisää tietoa astmaa sairastavien lääkkeiden käytöstä ja hoitoon sitoutumisen vaihteluista 12 vuoden seuranta-ajalta. Vähätalo hyödynsi tutkimuksessaan Seinäjoki Adult Asthma Study -tutkimustuloksia sekä vertaili lääkärin määräämiä annoksia apteekista ostettuihin Kelan korvaamiin astmalääkeostoihin.

Tutkimuksen mukaan sitoutuminen hengitettävään keuhkoputkien limakalvoja hoitavaan inhalaatiosteroidihoitoon on tärkeää, sillä vähäinen sitoutuminen on yhteydessä keuhkojen toiminnan nopeampaan heikkenemiseen. Seurauksina voivat silloin olla niin astman hallinnan heikentyminen, elämänlaadun lasku sekä nousevat terveydenhuollon kustannukset.

Aikuisiällä alkanutta astmaa sairastavista vain joka kymmenes käytti paljon nopeavaikutteista avaavaa lääkettä. Tutkimuksessa kuitenkin selvisi, että ylipainoisuus (painoindeksi yli 30) ennusti pitkäaikaista ja runsasta avaavan lääkkeen käyttöä.

Vinkki astmaa sairastaville ja heidän läheisilleen: Hengitysliitto järjestää 7.5. kello 18 Astman oireeton arki -verkkoluennon. Lue lisää ja katso ohjeet osallistumiseen Hengitysliiton tapahtumakalenterista.