vaikutt
Julkaistu: 7.5.2024
UutisetHengityssairaudetTiedotteet

Astmaa hoidetaan eri tavoin kuin ennen, vaikka tavoite on ennallaan

Astmaa sairastaa joka kymmenes aikuisiässä oleva suomalainen. Hengitysliitto kannustaa astmaa sairastavia päivittämään tietonsa omasta hoidostaan ajan tasalle kansainvälisenä astmapäivänä 7.5.

Astmaan voi sairastua missä iässä tahansa lapsesta varttuneempaan aikuisikään asti. Mitä kauemmin omasta diagnoosista ja seurantakäynnistä terveydenhuollossa on kulunut, sitä varmemmin jokin hoitokäytäntö on muuttunut. Esimerkiksi osalle sairastavista saattaa tulla uutena tietona, että:

• Terveyskeskukset eivät enää yleensä kutsu seurantakäynnille, vaan sen tullessa ajankohtaiseksi aika pitää varata itse.
  • PEF-seurantaa ei enää tehdä kaikille sairastaville, vaan vain osalle heistä. Seurannan aikajännekin on enää 1–2 viikkoa.
  • Astman käypä hoito -suositus (2022) muutti lääkehoitoa lievää tai keskivaikeaa astmaa sairastavilla niin, ettei hengitettävän hoitavan eli kortikosteroidilääkkeen annosta nosteta automaattisesti pahenemisvaiheissa. Oireiden vaikeutuessa tai pitkittyessä on hakeuduttava lääkärin arvioon.
  • Lääkärit eivät enää määrää kortisonitabletteja ”kaiken varalle”, sillä kortisonin määrää yritetään pitää mahdollisimman pienenä kuitenkin niin, että oireet pysyvät hallinnassa.

Astman hoidon tavoitteena on edelleen oireeton arki ja astman pahenemisvaiheiden ennaltaehkäisy. Suuri osa astmaa sairastavista voi saavuttaa hyvän hoitotasapainon oikealla lääkityksellä ja järkevillä elintavoilla.

– Omaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista kannattaa olla laaja-alaisesti kiinnostunut. Astmaa sairastavalle tarjoamme vertaistuen lisäksi luento- ja liikuntatapahtumia verkossa, järjestöjohtaja Mervi Puolanne kannustaa.

– Hengitysliiton suositun Astma-oppaan 4. päivitetty painos julkaistaan toukokuun alussa ja se sisältää paljon käytännönläheistä tietoa astmasta, sen hoidosta ja omahoidosta. Oppaasta tehdään käännökset myös ruotsiksi ja englanniksi, Puolanne jatkaa.

Hengitysliitto järjestää kansainvälisenä astmapäivänä 7.5. kello 18–19 Astman oireeton arki -verkkoluennon. Luennolla käydään läpi yleiset suositukset astman hoidosta, lääkityksestä ja kortisonista Astman käypä hoito -suosituksen ja FINASTHMA-tutkimuksen pohjalta. Aiheesta kertoo LKT, keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hanna Hisinger-Mölkänen. Lue lisää ja katso ohjeet osallistumiseen.

Päivitetty astmaopas on sekä ladattavissa että tilattavissa painettuna www.hengitysliitto.fi. Elämänmakuisia tarinoita saatavilla podcastina.