Julkaistu: 17.5.2023

Chatbot vastaa kysymyksiin uniapneasta ja liikunnasta

Chatbottia voi testata Hengitysliiton Uniapnea-sivulla toukokuun loppuun saakka,

Hengitysliiton Unilukkarit-hanke ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu kokeilevat keväällä Hengitysliiton verkkosivuilla sähköistä asiakaspalvelijaa eli chattibottia, joka vastaa kysymyksiin uniapnean ja liikunnan yhteydestä.

– Chatbot on eräänlainen keskustelurobotti, jonka kanssa voidaan käydä vuorovaikutteista keskustelua, liikunnan asiantuntija Mika Nurminen kertoo.

Parhaiten chatbot ymmärtää yksinkertaisia, lyhyitä lauseita ja kysymyksiä. Chatbot ei anna CPAP-laitehoitoon liittyviä ohjeita, yksilöllistä terveysneuvontaa tai tee diagnosointia. Ethän anna henkilötietojasi chatbotille.

Chatbottia voi testata Hengitysliiton Uniapnea-sivulla toukokuun loppuun saakka. Klikkaamalla sivun oikeassa alalaidassa olevaa Chat-painiketta pääset keskustelemaan chatbotin kanssa.

– Chatbot toimii sitä paremmin, mitä enemmän sitä käytetään. Kannattaa siis käydä rohkeasti kokeilemassa, Nurminen kehottaa.

Chatbot on testibotti, jonka avulla Jyväskylän ammattikorkeakoulun AIRE-projektissa tutkitaan ja pilotoidaan chatbottien käyttöä kuntoutuksessa.

Kysymyksiä ja palautetta chatbottiin liittyen voi laittaa sähköpostitse liikunnan asiantuntija Mika Nurmiselle osoitteeseen mika.nurminen@hengitysliitto.fi.